Voorzichtige heropening basisscholen, jongeren mogen sporten, rest maatregelen verlengd

• dinsdag 21 april 2020
  • Het kabinet geeft het groene licht voor de voorzichtige heropening van de basisscholen en de kinderopvang per 11 mei. Kinderen en jongeren krijgen toestemming om in klein verband te sporten. Alle andere maatregelen om verspreiding van het coronavirus in te dammen, worden met drie weken verlengd waarna er opnieuw over wordt besloten.

Dat maakte premier Rutte dinsdagavond bekend op zijn langverwachte persconferentie. Het is voor het eerst dat het regime van isolatie wat wordt versoepeld. Rutte benadrukt dat het een besluit onder voorwaarden is: als het aantal ziekenhuisopnamen van patiënten met covid-19 in de komende weken weer stijgt, zullen de maatregelen weer strenger worden. Het kabinet vaart met het besluit grotendeels op het advies van het Outbreak Management Team (OMT), waarin een breed scala aan virologen en medische experts is vertegenwoordigd.
    Om kinderen en jongeren weer wat meer bewegingsvrijheid te geven, gaan de sportvelden weer open. Wel met beperkingen. Kinderen tot 12 jaar mogen op trainingen met hun eigen team weer vrijuit hun gang gaan, zonder afstand te houden. Maar wedstrijden in competitieverband zijn nog niet toegestaan. Tieners van 12 tot 18 mogen ook de velden op te trainen, maar moeten daarbij wel 1,5 meter afstand houden.
    Voor volwassenen en alle andere sectoren blijven de isolatieregels onverminderd van kracht. Alleen de tandartsen en mondhygiënisten mogen weer beginnen, maar zij hoefden al niet van hogerhand dicht en zijn over het algemeen voorzien van goede beschermingsmiddelen. Over andere contactberoepen zoals de fysiotherapeuten, de kappers en de pedicures wordt volgende week een nieuw besluit genomen.
    Voor vergunningsplichtige evenementen gold al een verbod tot 1 juni. Dat wordt met drie maanden verlengd tot 1 september. Daarmee is het festivalseizoen definitief afgelast en kan er ook een streep door het betaald voetbal, althans door wedstrijden met publiek.
    Rutte benadrukt dat voorlopig voorzichtigheid de norm is. ‘We staan voor duivelse dilemma’s. Daar heb ik ook zelf mee geworsteld. We doen het geleidelijk aan en elk stapje moet duidelijk zijn. De cijfers in de ziekenhuizen zijn hoopgevend, maar de druk op de zorg is nog steeds gigantisch hoog. En de reguliere zorg moet zo snel mogelijk weer opgestart. Die ruimte moet er zijn. De situatie in de verpleeghuizen is nog altijd zeer zorgwekkend. Dit virus raakt ons allemaal. Dat moeten we ons blijven realiseren.
    ‘Intussen vragen mensen zich af wanneer de economie weer van het slot kan. Hoezeer ik begrijp dat het ongeduld erin sluipt, we weten dat een snelle versoepeling het virus de kans geeft om weer te pieken. Dan komt het als een tweede golf over ons heen. Dat willen we per se voorkomen. Dat vraagt van ons allemaal blijvend zelfbeheersing.
    De aanpassingen van de maatregelen punt voor punt:
    • Basisscholen, speciaal onderwijs in basisschoolleeftijd, buitenschoolse opvang gaan op 11 mei (gedeeltelijk) weer open.
    • Kinderdagverblijven en gastouderopvang gaan helemaal open per 11 mei.
    • Leerkrachten en personeel in de opvang krijgen dezelfde testmogelijkheden als zorgpersoneel.
    • Voorgezet onderwijs wordt gevraagd om zich voor te bereiden op een 1,5-meter-school, per 1 juni.
    • Kinderen in de basisschoolleeftijd (tot 12 jaar) mogen in teamverband weer trainen vanaf 28 april. Geen onderlinge wedstrijden.
    • Jongeren van de middelbareschoolleeftijd krijgen meer ruimte om buiten te sporten, maar zonder officiële wedstrijden en met 1,5 meter afstand.
    • Evenementen worden afgelast tot 1 september: geen betaald voetbal, geen festivals als Zwarte Cross en Lowlands, en geen Vierdaagse van Nijmegen.
    • Contactberoepen zoals kappers, nagelsalons en fysiotherapeuten kunnen voorlopig nog niet beoefend worden. In de komende weken wordt onderzocht wat er nodig is om dat door te laten gaan.
    • De bezoekregeling voor mensen in verpleeghuizen wordt tot nader order opgeschort, zoals nu ook het geval is.
    • Voor de zekerheid, zegt premier Rutte: de maatregelen die nu gelden blijven gelden. Doe boodschappen alleen, houd 1,5 meter afstand, hoest en nies in je elleboog en blijf thuis.
    • Vandaag verlengt het kabinet de maatregelen die niet kunnen worden versoepeld tot 20 mei. Dat betekent dat musea, horeca en andere gelegenheden dicht blijven. In de week voor 20 mei wordt besloten of die maatregelen daarna wél versoepeld kunnen worden.

De Volkskrant