Omgevingsdienst verliest tanden

• Categorie:
  • Haarlem - Geduld van provincie op na misser met dwangsom

Bart Vuijk 17-4-2020

Het debat in Provinciale Staten had moeten gaan over een gewenste cultuuromslag bij Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied, de uitvoerder van het milieubeleid van de provincie. In plaats daarvan trok gedeputeerde Olthof de dienst al zijn tanden uit de mond.

Het botert al langere tijd niet tussen het provinciehuis in Haarlem en de Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied (OD) in Zaandam. De splijtzwam tussen deze twee overheden heeft een naam: Tata Steel. De provincie verwijt de OD al tijden dat er geen ’politieke sensitiviteit’ aan de dag wordt gelegd bij controles op milieudelicten bij Tata en diens slakverwerker Harsco. Keer op keer gingen vooral bij Harsco grote stofwolken de lucht in, om even later in vensterbanken, op auto’s en zelfs op randen van bedden in woningen neer te dalen in Wijk aan Zee en IJmuiden. Tot grote bezorgdheid van de inwoners, die uit een RIVM-onderzoek begrijpen dat al die stofwolken niet ongevaarlijk zijn, want er zitten zware metalen in.

De OD legde voor die stofwolken van Harsco na grote druk uit de omgeving uiteindelijk dwangsommen op. Er zijn er inmiddels 41 verbeurd. Wat blijkt nu: vier van die dwangsommen, van elk 25.000 euro, kunnen niet worden geïnd. Want de OD is vergeten een brief naar de provincie te sturen en zodoende kwam een aanmaning te laat. Waarna Harsco terecht kon zeggen dat de dwangsommen waren verjaard, want de inning moet binnen een jaar gebeuren.

Getraineerd

Harsco heeft hier zelf overigens de hand in, want de betaling werd voortdurend door het bedrijf getraineerd. Onder meer door een rechtszaak aan te spannen - die Harsco verloor - wist het bedrijf de termijn steeds op te rekken. Totdat de dwangsommen waren verlopen.

In Provinciale Staten moest de gloednieuwe gedeputeerde Jeroen Olthof bij zijn eerste commissievergadering over Tata Steel al direct aan de bak met het verklaren van deze misser. Een debat dat eigenlijk hoorde te gaan over de ’tijdlijn’ die het college van gedeputeerde staten heeft laten maken over de vorige misser van dezelfde dienst, die de voorganger van Olthof - Adnan Tekin - de kop heeft gekost. Die vertrok vanwege het feit dat de OD jarenlang had gemist dat er onvergunde stofemissies zijn geweest uit een sinterkoeler op het terrein van de staalfabriek.

Misser

Statenleden oordelen hard over de nieuwe misser. ,,Een klap in het gezicht van de omwonenden”, meent PvdA-Statenlind Gert-Jan Leerink. ,,Dit kan zo niet langer, hier moet echt iets veranderen.’’ ,,Een kwalijke zaak”, zei D66’er Amélie Strens. Zij vroeg zich af of de OD wel toegerust is voor zijn taken. Partij voor de Dieren-woordvoerder Ines Kostic vond het schokkend dat de OD ’geen grip heeft op deze grootvervuiler’. En GroenLinks-vertegenwoordiger Ayse Er wil dat dezelfde missers zich niet bij andere bedrijven voordoen.

Noordhollands Dagblad