Investeren in wind op zee? Vattenfall even niet

• vrijdag 17 april 2020
  • Categorie: , , , , ,
  • Amsterdam - Zijn er nog investeerders te vinden voor een nieuw groot windmolenpark voor de kust van Noord-Holland?

Frans van den Berg 17-4-2020

Tot het eind van de maand kunnen zij intekenen. Vattenfall haakt vanwege de coronacrisis al af.

Juist voor Vattenfall was de aanbesteding een uitgelezen kans. Het gebied Hollandse Kust Noord grenst immers aan het park Amalia voor de kust van Egmond aan Zee. In 2002 mochten Shell en Nuon (het huidige Vattenfall) dit eerste windmolenpark op de Noordzee bouwen.

Daarnaast baarde Vattenfall de laatste jaren opzien door de vier windparken in het gebied Hollandse Kust Zuid, voor de kust tussen Noordwijk en Zandvoort, te bouwen zonder subsidie. Voorheen moest de Nederlandse overheid altijd financieel bijdragen. Juli vorig jaar werden de laatste twee kavels nog aan Vattenfall gegund.
    En toen kwam corona. „Die impact is groot, al weten we nog niet hoe groot. Feit is dat er minder stroom wordt afgenomen en de elektriciteitsprijs historisch laag is. Daar komt bij dat er faillissementen en betalingsproblemen zullen komen. Zodoende vallen de inkomsten tegen, worden wellicht rekeningen niet betaald en komen wellicht leveranciers voor de windmolenbouw hun afspraken niet na. Al met al veel onzekerheden en dan is dit niet het juiste moment om te beslissen over een enorme investering”, legt de woordvoerder uit. ,,Overigens zullen we Hollandse Kust Zuid gewoon realiseren.’’

De inschrijving voor het park van 700 megawatt opende op 2 april en sluit 30 april. Of andere partijen wel investeren, zal dan blijken. Bij de kavel Zuid waren er nog drie kandidaten. Het ministerie van Economische Zaken heeft geen indicaties dat er gebrek aan belangstelling is.

Noordhollands Dagblad