Olieprijs-spook houdt coronavirus gezelschap in de civiele haven en op Den Helder Airport

• maandag 23 maart 2020
  • Categorie: , , ,
  • Twee acute gevaren bedreigen de werkgelegenheid op Den Helder Aiport en in de civiele haven. Naast het coronavirus waart immers nog een ander spook rond: de lage olieprijs.

Het is de vloek van de cyclische offshoremarkt. Zodra de olieprijs onder zestig dollar per vat duikt, wordt door het bedrijfsleven in de Noordkop de broekriem aangehaald. Er zijn minder activiteiten op het continentaal plat, er worden minder schepen via de SNS pool naar zee gedirigeerd en het aantal vluchten op de luchthaven slinkt. Momenteel schommelt de olieprijs rond veertig dollar per vat.

Directeur Jacoba Bolderheij van Port of Den Helder wil geen uitspraak doen over het niveau van de offshoreactiviteit in de civiele haven. „Het zijn spannende tijden. We houden het scherp in de gaten”, meldt Bolderheij op de vraag naar de actuele stand van zaken. Wat haar verwachting is van de huidige crisis qua effect op de werkgelegenheid zegt de directeur: „We hebben nog geen beeld.”

Bedankt

De Haven en Scheepvaart Vereniging kan geen commentaar geven op de prangende ontwikkelingen. Voorzitter Bob Haitsma heeft vanwege privé-omstandigheden bedankt voor het voorzitterschap. Hij verwijst door naar bestuurslid Wim Schouwenaar, maar die is nog niet in staat om te reageren.
    In de economie is er een term voor de situatie waarin allerlei negatieve effecten bij elkaar komen: perfect storm. Ook voor Den Helder Airport lijkt dit scenario zich te gaan afspelen nu er door corona minder activiteit is en de lage olieprijs ook voor een dempend economisch effect zorgt. Directeur Conny van den Hoff stelt dat er vooralsnog sprake is van hetzelfde beeld als vorig jaar: ,,Het aantal vliegbewegingen in 2019 was acht procent lager dan in 2018. De prognose voor het aantal vliegbewegingen over dit jaar is ongeveer gelijk aan die van 2019”, stelt de directeur die toevoegt: ,,We weten natuurlijk nog niet of, en zo ja hoeveel, invloed corona gaat hebben op het vliegprogramma.”

De directie van de luchthaven maakte afgelopen week bekend de ontwikkelingen omtrent het coronavirus nauwlettend in de gaten te houden. Zo is onder meer het toegangsbeleid aangepast. Kon voorheen een ieder terecht in het restaurant om onder het genot van een consumptie naar de start en landingsbaan te kijken, nu mogen alleen reizigers en werknemers het stationsgebouw betreden.

Bloktijden

Als het weer dat nodig maakt, worden zogenaamde bloktijden gehanteerd. Op die bloktijden kunnen passagiers zich melden in de terminal. Deze maatregelen worden genomen om te voorkomen dat er teveel, dat wil zeggen meer dan honderd, passagiers in de terminal verblijven.
    Volgens analisten dreigen wereldwijd meer dan tweehonderd kleine en middelgrote offshorebedrijven in acute problemen te komen als gevolg van de dramatische val van de olieprijs en coronamaatregelen. Rystad Energy heeft een analyse gemaakt. Veel van die bedreigde ondernemingen hebben ook een vestiging in Nederland.
    Rystad Energy verwacht dat de markt voor de zogenoemde oilfield service companies dit jaar vijf miljard dollar lager uit zal vallen dan de eerder voorspelde 47 miljard dollar. Volgens analist Audun Martinsen is de huidige crisis heftiger dan de vorige van 2015 en 2016.

Noordhollands Dagblad