Verzet in Hippolytushoef tegen plan voor 120 bedden in verkocht complex De Harmonie.

• woensdag 26 februari 2020
  • HOLLANDS KROON - HIPPOLYTUSHOEF  ’De hakken gaan in het zand. Dit is buiten alle proporties’

Het al jaren leegstaande horecabedrijf De Harmonie in Hippolytushoef is verkocht. De overdracht was dinsdag. De nieuwe eigenaar wil het pand aan het Kerkplein een logiesfunctie geven. Omwonenden vrezen dat er 120 mensen in worden gehuisvest.
    Het complex was jaren eigendom van de familie Overtoom. Cees Overtoom (79) begon hier in 1971 met een café. Zoon Menno Overtoom bevestigt de verkoop. Hij wil niet zeggen wie De Harmonie heeft overgenomen. „Op verzoek van de koper.”
    Al voordat de handtekeningen bij de notaris waren gezet, had de eigenaar de gemeente vergunning gevraagd om De Harmonie te veranderen in een logiesgebouw. Hollands Kroon heeft daar nog geen besluit over genomen.

Bouwbesluit

„Wij hebben de aanvraag in behandeling”, zegt gemeentewoordvoerder Ben Bruin. „Beoordeeld moet worden of dit project past in het bestemmingsplan en of de beoogde inrichting voldoet aan het bouwbesluit.”
    De Harmonie telt zeven hotelkamers, alle op de eerste verdieping. De nieuwe eigenaar wil het gehele gebouw gebruiken voor kamers. Uit een bouwtekening van de koper, uitgelekt via Wieringernieuws.nl, blijkt dat het gaat om 25 kamers.

Raadsleden

„Als je de tekening goed bekijkt, zie je dat er plaats is voor 120 personen”, stelt dorpsbewoner Maaike Tijsen. Marjo Lont, buurman van De Harmonie, deelt haar conclusie. Dat doen ook raadsleden Henk-Jan Wittink en Daan Pruimboom van Onafhankelijk Hollands Kroon. De gemeente wil er nu nog niet over uitweiden.
    Met de verbouwing wordt inpandig een extra verdieping aangebracht, zo leert wel de aanvraag bij de gemeente van de eigenaar.
    Met de verkoop vist werkgroep Harmonieuw achter het net. Deze groep van vijf dorpsbewoners wilde De Harmonie kopen. „Nu is het zinloos om onze pogingen voort te zetten”, reageerde Maaike Tijsen woensdag op het nieuws. Zij zit in Harmonieuw. „Al eerder kregen wij van Menno Overtoom te horen dat er een koper was. Nu is de koop dus definitief. Jammer.”

Steunbetuigingen

Als stichting wilde de werkgroep De Harmonie nieuw leven inblazen als multifunctionele accommodatie. Tijsen: „De Rabobank en de gemeente wilden meewerken, op voorwaarde dat er voldoende draagvlak is in het dorp. Die steun is er, dat bewees een enquête.” Harmonieuw kreeg bijna zevenhonderd steunbetuigingen.
    Maaike Tijsen kondigt aan bezwaar te maken tegen het logiesplan als de gemeente dat goedkeurt. „Een pension met 120 mensen in het hart van het dorp is een veel te zware belasting voor Hippolytushoef. Dat kán gewoon niet.”
    ,,Zo’n grootschalige voorziening past niet in het centrum. Dat is vragen om problemen Denk alleen aan het parkeren. Velen zullen een eigen auto hebben. Die ruimte is er écht niet.” De bezwaren staan los van haar activiteiten met Harmonieuw, benadrukt Tijsen. „Dit doe ik als privépersoon.”

Hakken in het zand

Ook Marjo Lont verzet zich. Hij woont bijna naast De Harmonie. „Een beperkte hotelfunctie met zo’n zeven kamers is natuurlijk prima. Zo was het ook altijd. Maar 120 personen is buiten alle proporties. Dan gaan de hakken in het zand. En niet alleen bij mij.”
    Volgens raadslid Henk-Jan Wittink maakt het plan ’geen schijn van kans’ bij het gemeentebestuur. „Een complex van zo’n enorme omvang midden in het dorp is tegen alle regels in.” Hij erkent dat er uitzonderingen mogelijk zijn voor grote logiesgebouwen voor arbeidsmigranten.
    Noordhollands Dagblad

Merkwaardig dat een ondernemer een pand koopt, daar vervolgens logies in herbergen en dan zou de koper niet weten of zijn plannen wel of niet mogen?
    Als de Gemeente net zo aan het bestemmingsplan vast houdt als met het gezin dat moet verhuizen in Wieringerwerf dan kan de nieuwe eigenaar het wel schudden. Ongetwijfeld zullen er achter de schermen gerust wel afspraken zijn gemaakt dat het in orde is.