Boeren kopen meer koeien om zich in te dekken tegen stikstofregels

• dinsdag 4 februari 2020
  • Categorie: , , ,
  • Boeren hebben de afgelopen maanden massaal extra koeien aangeschaft.

4-2-2020

De melkveestapel is eind 2019 met 30.000 dieren gegroeid. Dat terwijl het aantal melkkoeien in Nederland de afgelopen jaren juist telkens daalde. Een verklaring voor de stijging kan zijn dat melkveehouders speculeren op kabinetsplannen om de veestapel in te krimpen. Door nog snel uit te breiden, vallen de gevolgen van een eventueel gedwongen inkrimping van de bedrijven misschien mee.

Bestuurslid en woordvoerder Sieta van Keimpema van boerenactiegroep Farmers Defence Force denkt dat de overheid het zelf over zich heeft afgeroepen dat het aantal koeien weer groeit. "Omdat bij alle maatregelen tot dusverre degenen die de meeste koeien op stal hadden het beste af waren. Nu de overheid weer onzekerheid creëert, gaan boeren koeien bijkopen om te voorkomen dat ze failliet gaan als ze straks beesten moeten inleveren."

In Nederland zijn nu zo’n 1,6 miljoen melkkoeien, een gemiddelde boer heeft er een kleine honderd. De toename met 30.000 koeien is dus vergelijkbaar met de veestapel van zo’n 300 melkveeboeren.

bron: De Gelderlander, 30/01/20

Hoe gek moet je als regering zijn om achter het extremistische gedachtengoed van Groen Links en D'66 aan te lopen.
    Vissers weg, boeren weg, middenstand gehalveerd en desondanks blijven zeggen dat het zo goed gaat in dit land. Zo langzamerhand beginnen steeds meer mensen door te krijgen wat een ontzettend grote leugenaar Rutte is en in zijn kielzog de rest van de politiek, behalve dan PVV en FvD.