Olieopslag op het nog lege bedrijventerrein Kooyhaven? Het is nog maar de vraag of het ervan gaat komen

• zaterdag 25 januari 2020
  • Categorie: , ,
  • HOLLANDS KROON - BREEZAND
    Een verhuizing van de Kolhornse oliehandelaar Marees naar bedrijventerrein Kooyhaven in Breezand? Die kans lijkt opeens minder groot dan gedacht.

25-1-2020
    De geplande bewonersbijeenkomst deze maand waarin Marees zijn plannen verder zou toelichten is vooralsnog uitgesteld. Er zijn andere verhuisopties in beeld gekomen die onderzoek verdienen, klinkt het bij Port of Den Helder (PoDH). Meer dan die mededeling komt er vooralsnog niet. Mogelijk volgende week, aldus adjunct-directeur Kees Turnhout.
    Nauwelijks meer vertelt Dick Jan Marees. De handelaar in benzine en diesel beperkt zich tot de opmerking ’dat het plan voor Kooyhaven er nog steeds is maar dat er daarnaast wordt gekeken welke oplossing de beste is.’
    Uitleg over ’daarnaast’ blijft uit om het proces niet te verstoren, aldus Marees. „Wacht gewoon af, het resultaat komt vanzelf bovendrijven.”
    De relatieve stilte richting de bewoners van Breezand over Marees’ verhuisplannen, verbaast Rein Bloemendaal niet. In het verleden is hij als interim-voorzitter van de Dorpsraad Breezands Belang nauw betrokken geweest bij de planontwikkeling van Kooyhaven. Daarbij werd voormalig bollenland langs het Noord-Hollands Kanaal omgesmeed tot bouwgrond om het gebied een economische impuls te geven. In een convenant werd geregeld wat er wel en niet aan bedrijvigheid mag komen. Dit tussen partijen (de gemeenten Den Helder en Hollands Kroon, bewoners, Port of Den Helder) bereikte akkoord leeft op gespannen voet met de wens van Marees zich op Kooyhaven te vestigen, zegt Bloemendaal die kort terug in klein comité over de plannen van de oliehandelaar is geïnformeerd. Niet meer in de voorzittersrol maar als inwoner van Breezand.

Politiek

Bloemendaal: „Volgens het bestemmingsplan is het in principe uitgesloten dat Marees naar Kooyhaven komt tenzij de politiek anders zal besluiten.”
    Tijdens de laatste bijeenkomst kreeg Bloemendaal geen antwoord op zijn vraag welke redeneerwijze er achter een vestiging van Marees in Kooyhaven zit?
    Bloemendaal: „Dat antwoord is er niet en komt er in mijn ogen ook niet. Dit plan heeft op basis van het convenant geen enkele kans van slagen. Het wordt zo langzamerhand tijd dat we Kooyhaven in de oude staat terugbrengen.
    Noordhollands Dagblad

Weer een bewijs dat politici en ambtenaren een negatieve uitwerking hebben op normaal gezond verstand. Werkelijk alles waar die nietsnutten zich mee bemoeien loopt in het honderd en het kost bovendien miljoenen.

Sam Kooy zei

Never. Tot mijn dood aan toe. Oorzaak: blunder op blunder en doorzettingsvermogen van twee wethouders; w.o. Meskers met zijn gigantische donatie aan de Helderse Havenwethouder.