Fabrikant getijdeturbines Tocardo uit Wieringerwerf krijgt na faillissement dankzij Britten een nieuwe start

• vrijdag 10 januari 2020
  • Categorie: , ,
  • Hollands Kroon -  Wieringerwerf - Met de pest in zijn lijf vertrok Andries van Unen, directeur van Tocardo Tidal Power B.V., eind vorig jaar naar de rechtbank om het faillissement aan te vragen.

Winnie van Galen 10-1-2020

Terwijl de wereld hunkert naar groene energie moest hij toezien dat het doek viel voor het in Wieringerwerf gevestigde bedrijf, dat naam heeft gemaakt met de ontwikkeling van uiterst solide getijdenturbines die elektriciteit opwekken.

Maar ziedaar, Tocardo bestaat weer dankzij de overname door twee Britse bedrijven: QED Naval Ltd en Hydro Wing. De directeuren van die ondernemingen besloten Tocardo op de kaart te houden, inclusief de vestiging in Wieringerwerf. Die beslissing is mede ingegeven door de onzekerheden die voortkomen uit de Brexit. Met Tocardo is er vaste voet op Europese bodem, legt Richard Parkinson van Hydro Wing uit.

Beide Britse ondernemingen zijn actief in de offshore, Hydro Wing onder meer met de ontwikkeling van platforms waarmee de waterturbines van Tocardo worden uitgerust. Dit jaar wordt naar verwachting het eerste platform op de zeebodem voor de Schotse kust geplaatst.

In de fabricagehal van Tocardo, een onderdeel van de voormalige jachtwerf Jongert in Wieringerwerf, worden deze turbines klaargemaakt. Er zijn zeven turbines beschikbaar waarvan er drie gedurende lange tijd bij de Afsluitdijk (Kornwerderzand) stroom hebben opgewekt.

Voorspelbaar

Met het kapitaal van de Britse bedrijven wordt ingezet op het innoveren van de getijdenturbines. De huidige in Nederland ontwikkelde apparaten zijn oerdegelijk, maar leveren relatief weinig vermogen. Dat houdt onder meer verband met de grootte van de bladen. Ter vergelijk: het nieuwste type windmolen produceert tien megawatt. De waterturbine van Tocardo steekt daar met 350 kilowatt schril bij af.

Het verklaart voor een groot deel de moeilijke marktpositie van Tocardo: alle investeringsogen zijn gericht op zon- en windenergie, legt Van Unen uit. Zijn verwachting is dat de windmarkt over een jaar of vijf bijdraait en het belang van getijdenenergie inziet. Energie uit wind en zon zijn onvoorspelbaar, het weer laat zich niet dirigeren. De opbrengst uit getijdenenergie is daarentegen wel voorspelbaar. De beweging van eb en vloed is een constante.

Van Unen: ,,Belangrijk voor de toekomst van Tocardo is het boeken van successen. Daar ben ik eerlijk in. Hoe verkoop je het verhaal dat wij het lokale energievraagstuk kunnen helpen oplossen. Daarbij moeten we groot denken. Met 200 van onze turbines kunnen we heel Zeeland van schone energie voorzien. Als je dat zegt komt onze betekenis in een ander daglicht te staan.’’

Van Unen (38) noemt Zeeland niet voor niets. In de Oosterscheldekering hangen vijf turbines van Tocardo. ,,Daarmee waren we wereldwijd trendsetter, het was het grootste getijdenenergieproject dat in 2015 live ging.’’ De onderneming hierachter, Oosterschelde Tidal Power BV 2, is inmiddels ook failliet. Wat er met de turbines en de installatie gebeurt, weet Van Unen nog niet.

Volwassen

Zou getijdenenergie als een volwassen energiebron worden gezien, is 2 tot 5 procent van de wereldwijde energiebehoefte af te dekken, aldus Van Unen die vooralsnog het enige personeelslid van Tocardo is.

,,We willen toe naar vijf tot zes werknemers. In het verleden assembleerden we de turbines nog zelf, maar in de nabije toekomst willen we ze kant en klaar bestellen. Grote ondernemingen kunnen door hun inkoopvoordelen veel goedkoper produceren dan wij.’’

Noordhollands Dagblad