Burgemeester Hafkamp van Bergen schaamt zich voor bestuurscultuur

• dinsdag 7 januari 2020
  • Burgemeester Hetty Hafkamp schaamt zich voor de bestuurscultuur in haar gemeente Bergen. ,,Ik kan dit niet meer uitleggen en dat doet pijn’’, aldus Hafkamp in een opvallend openhartige nieuwjaarsrede.

Hafkamp zei dit tijdens een drukbezochte nieuwjaarsreceptie maandagavondavond in de Ruïnekerk in Bergen. Het was haar laatste nieuwjaarsrede. Zij gaat 2 maart met pensioen.
    Het woord van het jaar 2019 voor Bergen is wat de burgemeester betreft ’bestuurscultuurschaamte’.
    Hafkamp wees met name naar een foto in deze krant van 14 december van het college dat na de verkiezingen van 2018 was gevormd en waar door elke wethouder een rood kruis stond om aan te geven, dat die alweer waren vertrokken: ,,Die foto was meer dan treurig. Alle vier waren ze bevlogen en hardwerkende wethouders. Nu zijn ze weg en daar schaam ik mij voor. Ik kan het niet meer uitleggen aan de inwoners en dat doet pijn.’’
    Zij wees erop dat Bergen op het punt van vertrouwen niet voorop loopt: ,,We moeten ons nu voor de komende twee jaar, tot de volgende verkiezingen, hard inzetten voor de inwoners en de ondernemers.’’ En zij deed een klemmend beroep op de gemeenteraadsleden: ,,Voer het debat weer in de raad.’’
    Ze verklaarde verder nog het Openbaar Ministerie herhaaldelijk te hebben gevraagd om informatie over de ontslagen topambtenaar E. van H.. Die heeft ze tot op heden echter nog niet gekregen.
    Zij toonde zich heel trots op alle vrijwilligers in de gemeente, ook de vrijwilligers ’die de politiek kritisch volgen’.
    Tenslotte reikte zij de muzepenning van de gemeente uit aan beeldend kunstenares Sies van Hoorn-Vrasdonk, onder meer voor haar inspanningen voor kunst- en cultuureducatie onder de jeugd.
    Noordhollands Dagblad