Is het de laatste jaarwisseling thuis? Staan ze straks op straat?

• vrijdag 27 december 2019
  • Categorie: , , , ,
  • HOLLANDS KROON - WIERINGERWERF - Familie Imming uit Wieringerwerf ziet jaar 2020 met hoop en angst tegemoet

De familie Imming viert mogelijk dinsdag de laatste jaarwisseling thuis aan de Schelphorst 58 in Wieringerwerf. Paul, Daphne en hun kinderen Arjan, Carin en Sietse mogen er van de gemeente Hollands Kroon niet meer wonen. „Er is nog altijd een oplossing mogelijk. Maar de gemeente moet wel willen.”
    Transportondernemer Paul Imming is nog altijd strijdvaardig. „Zowel mijn vrouw als ik moeten ook wel. Ik denk dat we allebei al een burn-out hadden als we daar de tijd voor hadden. We kunnen niet anders dan dit aanvechten. Want waar moeten we anders heen?”
    Hij schetst nog maar een keer het probleem. Het gezin is in 2016 in het appartement in de loods op het bedrijventerrein Schelphorst bij Wieringerwerf gaan wonen. Het pand was van zijn schoonouders, die onder hetzelfde dak op nummer 64 boven de naastgelegen keukenzaak woonden.
    „Niemand van ons heeft een probleem voorzien. In dit pand is al sinds 1989 tot 2010 een woning gevestigd. Alleen heeft de gemeente destijds een fout gemaakt bij een aanpassing aan het bestemmingsplan. De woning van Schelphorst 66 - hier tegenover - is toen gesloopt en blijkbaar is onze woning toen op papier ook verdwenen.”

Kadaster

De ’illegale’ bewoning wordt sinds de zomer van 2018 bestreden door de gemeente Hollands Kroon. Het gezin kreeg twee weken de tijd om te vertrekken, omdat bewoning op Schelphorst 58 volgens de gemeente in strijd is met het bestemmingsplan.
    „Dat was het niet toen we ons inschreven bij de gemeente. De medewerkster van de gemeente adviseerde ons toen zelfs om het adres Schelphorst 58a aan te vragen, maar mijn schoonvader kon haar toen melden dat er bij het Kadaster al een Schelphorst 60 bestond en dat dat alleen maar geactiveerd hoefde te worden. Dat hebben we toen ook gedaan, alleen is dat door de gemeente niet verwerkt.”
    Sinds de handhavingsprocedure is gestart in 2018, leeft het gezin in onzekerheid over de toekomst.
    „We kunnen nergens heen. Dit pand hebben we gekocht, maar daarna is er nog eens datzelfde bedrag in gestoken om alles op te knappen. Als we dit nu moeten verkopen is het - zonder legaal bewoonbaar huis - misschien weer de helft waard. De rest, al ons spaargeld, zijn we dan kwijt.”
    Daphne heeft natuurlijk al nagedacht over hoe het verder moet als er geen oplossing komt en ze straks de gang naar de bestuursrechter en eventueel de Raad van State verliezen.
    „Het liefst zou ik niets meer met Hollands Kroon te maken willen hebben. Met dat gebabbel over zes kernwaarden: vertrouwen, lef, bevlogenheid, respect, contact en innovatie. Ik merk er niets van. Maar onze kinderen zitten hier op school. Die wil ik niet weghalen uit hun vertrouwde omgeving. De gemeente mag het wonen op een bedrijventerrein tegenwoordig dan ’geen goed woon- en leefklimaat’ vinden, kinderen weghalen uit hun vertrouwde omgeving vind ik zeker zo erg. Alle bewoners van Schelphorst zijn het unaniem oneens met deze stelling van Hollands Kroon.”

Buurman

Paul wil de hoop op een goede oplossing met de gemeente nog niet helemaal opgeven.
    „Het kan wel. Volgens wethouder Theo Groot niet, maar volgens mij wel. Als wij met onze buurman Struik om tafel zitten, samen met de gemeente en zaken op papier zetten, valt het op te lossen. Maar de gemeente moet wel willen. Buurman Struik Wieringermeer BV heeft zich zeer welwillend opgesteld, alleen interpreteert de gemeente dit anders.”
    Volgens wethouder Theo Groot is een oplossing echter niet mogelijk.
    „Ten eerste is er eerder besloten dat we als gemeente geen nieuwe woningen meer toelaten op bedrijventerrein Schelphorst. Op dit nummer stond eerder geen woning vermeld. We hebben serieus gekeken naar de mogelijkheid van legalisatie, maar dat kan niet volgens het bestemmingsplan. Het zou een beperking kunnen zijn voor bestaande bedrijven die in de milieuklasse 4.1 vallen. Als die daar bezwaar tegen aantekenen gaat het besluit zo weer van tafel bij de rechter. Naar onze mening kan legalisatie gewoon niet en de commissie bezwaarschriften heeft ons daarin gelijk gegeven”, zo liet hij eerder weten.

Noordhollands Dagblad

Hollands Kroon.................

Het kan allemaal zo simpel zijn als de gemeente haar ongelijk zou durven bekennen. Maar nee, ze(de ambtenaren) zullen nooit hun ongelijk bekennen en ze worden natuurlijk gedekt door de politiek die al lang vergeten is dat ze er zijn voor het volk en niet voor een paar foute/bevooroordeelde ambtenaren. Van de rechterlijke macht is weinig te verwachten want die geven hun mede ambtenaren altijd gelijk. Misschien dat er nog een paar integere politici zijn die de fam. Imming een helpende hand toe zouden willen steken, maar van de eenheidsworsten in Hollands Kroon is weinig te verwachten en dat wordt door hele volksstammen dan ook nog "democratie" genoemd.
    Heel veel sterkte voor de familie Imming.