Woningcorporatie gaat oude postkantoor Anna Paulowna snel slopen. ’Het wordt een beetje een vervelende hangplek daar’

• vrijdag 27 december 2019
  • Categorie: , ,
  • Het voormalige postkantoor aan de Cornelis Keijzerlaan in Anna Paulowna wordt zo snel mogelijk gesloopt.

Woningstichting Anna Paulowna, de nieuwe eigenaar van het pand, gaat er sociale huurwoningen bouwen. Hoeveel dat er worden is volgens directeur Ben Broxterman nog niet duidelijk. ,,Daarvoor moeten we nog in overleg met de gemeente.’’ Woningstichting denkt aan appartementen met twee slaapkamers in een pand met verschillende bouwlagen. ,,We willen de hoogte in, maar wel op een bescheiden manier. Je kunt daar geen flat neerzetten.’’ De appartementen zijn bedoeld voor starters en senioren. ,,Er komt een lift in het gebouw.’’
    Enkele jaren geleden wilde de gemeente Hollands Kroon nog niks weten van woningbouw op de plek van het postkantoor. Maar volgens Broxterman is dat nu anders. ,,Wij hebben bij de gemeente een boel enthousiasme ontmoet voor onze plannen. Je slaat in feite twee vliegen in een klap. Dat pand staat al heel lang leeg en is veel mensen een doorn in het oog. En er is veel behoefte aan betaalbare woningen in Anna Paulowna.’’ Wat de corporatie voor het kantoor betaalde laat Broxterman in het midden. Vijf jaar geleden was de vraagprijs ongeveer een half miljoen euro. ,,Dat hebben we lang niet betaald, maar het gaat voor ons doen nog steeds om veel geld. Toch vonden we dat er op deze plek eens wat moest gebeuren.’’ Voor er gebouwd kan worden moet het bestemmingsplan gewijzigd worden, een procedure die tijd kost. De corporatie wil het bestaande pand snel slopen. ,,Het wordt een beetje een vervelende hangplek daar, er vinden ook vernielingen plaats.’’
    Noordhollands Dagblad