Boer vangt weer bot in Haarlem

• dinsdag 12 november 2019
  • Categorie: , ,
  • Haarlem - Op 13 december gaan de trekkers naar Amsterdam

Peter Schat 12-11-2019

Op 13 december gaan de trekkers naar Amsterdam
    ____________________________________

Aanpak per regio
    Start 11 december
    Noord Holland gaat de stikstofproblematiek
    per regio te lijf. De  startbijeenkomst met alle
    sectoren voor deze 'gebiedsgerichte aanpak is
    op 22 december.  Op de eerste van die maand
    wil zij haar plan, waar ze nu middels
    gesprekken met vertegenwoordigers van
    ondernemers, de bouwsector en boeren en
    minisyer Carola Schouten van Landbouw
    en minister Mark Rutte aan werkt, klaar hebben.
    _________________________________

Staat er begin van de ochtend nog een grote giertank met de spuitmonden dreigend richting de ingang van het Provinciehuis gedraaid, naarmate de beraadslagingen binnen vorderen en de trekkers blijven aankomen veranderen gazon en oprijlaan in een jaarmarktachtige setting. Voor de derde keer in vier weken demonstreren Noord-Hollandse boeren in Haarlem.

Muziek schalt uit luidsprekers, naast een achterband van een trekker stijgt rook op - daar worden hamburgers gebakken - en voor een overdekt podium staan polyester schapen naast een dito koe bij wat echte strobalen. Verderop gaan worsten op de grill en elders worden bakjes patat uitgedeeld onder de honderden demonstranten.

De sfeer is gemoedelijk, gelaten haast. Want als de Statenleden in de lunchpauze van de vergadering naar buiten komen, hebben de boeren het stikstofdebat kunnen volgen in de Johan Remkeszaal van het Provinciehuis en weten ze hoe de vlag erbij hangt. Begin dit jaar kreeg de ruimte de naam van de vertrekkende commissaris van de Koning toen nog niemand vermoedde - hijzelf incluis - dat hij de commissie zou leiden die de weg moet wijzen uit de stikstofimpasse waarin het land sinds 29 mei verkeert.

Mest

De tank met mest is verplaatst en vervangen door trekkers uit Friesland, de provincie ’die wel z’n rommel opruimt’, zoals een spandoek meldt met een verwijzing naar de Noord-Hollandse stikstofgedeputeerde Esther Rommel (VVD). Friese vlaggen wapperen en Friese boeren zijn van de partij. ,,Groot applaus voor de boeren die helemaal uit Friesland hier naartoe kwamen. Fijn dat we bij jullie wel welkom zijn’’, roept akkerbouwer Rob Smit uit Wieringerwerf van Boeren in Actie Noord-Holland in de microfoon. ,,Hier zijn we dat in ieder geval niet!’’

Het platteland van Noord-Holland moet bij Friesland gevoegd, zegt hij tegen commissaris van de Koning Arthur van Dijk bij het overhandigen van een petitie met 5200 ondertekenaars. ,,Uw provincie mag best blijven, hoor, maar wel wat kleiner. Alleen Amsterdam en Haarlem. Dan mogen jullie in je stadse bubbel je eigen stikstofproblemen oplossen.’’

Van Dijk repliceert dat de boeren ’uiterst welkom’ zijn in Haarlem en ook gehoor vinden. ,,De Statenleden staan hier en u kunt allen met hen in gesprek. Noord-Holland is trots op z’n boeren. Dat Friesland niet meedoet aan nieuwe beleidsregels heeft wel tot gevolg dat boeren daar niet kunnen groeien en innoveren, want vergunningen worden daar niet verleend en hier weer wel.’’

Fries volkslied

Maar liefst veertien moties dienden de fracties in, maar hoop verbinden de boeren er niet aan. ,,We komen deze week weer bijeen om te verzinnen welke ludieke, hardere actie we de volgende keer houden’’, zegt Ingrid de Sain van Farmers Defence Force, weliswaar nog onkundig van de uitslag, die zich raden laat. De moties komen pas na de lunch in stemming. ,,En 13 december, dan komen de trekkers naar Amsterdam’’, zegt ze boven het Friese volkslied uit, dat over de Dreef schalt.

Na de pauze trekken twee fracties hun moties in, zodat er nog elf voor de stemming resteren. Weinig verrassend wordt de inbreng van de oppositie weggestemd en haalt alleen de motie van coalitiepartijen GroenLinks, VVD, PvdA en D66 het, die Rommel oproept voort te gaan op de ingeslagen weg. De motie krijgt ook nog steun van ChristenUnie (één zetel) die precies een enkele D66-tegenstem compenseert. Rommel krijgt daardoor de ’rust en ruimte’ die ze heeft gevraagd om per 1 december een met het rijk afgestemd plan klaar te hebben.
    Als de Staten zich binnen aan het vervolg van hun vergadering zetten, klinkt vanaf half drie het getoeter van de trekkers door de ramen. De boeren gaan weer op weg naar hun boerderijen in de Wieringermeer, Purmer, West-Friesland en waar ze ook vandaan komen. De ondertoon die doorklinkt is: ’we komen terug.’

Noordhollands Dagblad