30 miljoen gepompt in ’oude dames’

• donderdag 14 november 2019
  • DE STOLPEN - Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier (HHNK) trekt de komende vijf jaar in totaal 30 miljoen euro uit om 15 rioolwaterzuiveringsinstallaties in Noord-Holland te renoveren en moderniseren.

14-11-2019

Het gaat onder meer om de zuiveringen Geestermerambacht, Alkmaar, Heiloo, Ursem, Beverwijk, Zaandam, Den Helder, Everstekoog (Texel), De Stolpen, Wervershoof en Katwoude. Zij zuiveren jaarlijks gezamenlijk circa 100 miljoen kubieke meter afvalwater, afkomstig van bedrijven en huishoudens. „Deze investering is hard nodig”, stelt HHNK-bestuurder Ruud Maarschall (72).

Uitstoot

„De meeste rwzi’s (rioolwaterzuiveringsinstallaties, red.), door het hoofd waterketen ooit ’oude dames’ genoemd, zijn in de jaren ’60 en ’70 gebouwd. Ze zijn letterlijk en figuurlijk in beton gegoten en maken veelal gebruik van verouderde en minder efficiënte technieken. Vooral met het oog op energieverbruik en terugdringing van uitstoot moet er iets gebeuren.” HHNK staat in de top vier van grote energieverbruikers in Noord-Holland.

Het geld wordt onder meer beschikbaar gesteld om elektrische installaties en onderdelen te vervangen, maar ook om zuiveringsprocessen aan te passen. „Sommige pompen zijn bijvoorbeeld zo oud, dat het risico dreigt dat ze onbetrouwbaar worden als we geen actie ondernemen”, weet Maarschall.

De 30 miljoen euro lijkt misschien veel, maar dat bedrag valt relatief mee, zo bezweert Maarschall. „Voor 20 tot 30 miljoen bouw je één nieuwe rwzi, nu renoveren we ze allemaal.”

„Waar we naartoe willen is dat de installaties zo slim zijn ingericht, dat het waterschap energieneutraal kan werken. Of liever: dat het zuiveringsproces zelfs energie oplevert. We willen geen afvalfabriek zijn, maar een energie- en grondstoffenfabriek worden, werken aan gesloten kringlopen.” Het waterschap heeft reeds ervaring met het vergisten van zuiveringsslib. Daarvan wordt onder meer groen gas gemaakt, dat als brandstof voor een deel van de eigen wagens wordt gebruikt.

Cellulose van bijvoorbeeld wc-papier kan uit het water worden gefilterd voor hergebruik als grondstof voor bouwmaterialen en bindmiddel in asfalt. Struviet wordt teruggewonnen en gerecycled in kunstmest. Ook slib kan fungeren als energiebron: het wordt gedroogd tot korrels en kan als brandstof voor fabrieken dienen. „Verder zijn we bezig te onderzoeken hoe microplasticdeeltjes uit de wc, wasmachine, tandpasta en make-up, medicijnresten, hormonen en multiresistente bacteriën beter uit het water zijn te halen. We experimenteren hoe van afvalwater ook koelwater voor bijvoorbeeld datacenters of andere industrie en zoet water voor de landbouw valt te maken”, aldus Maarschall.

Bedrijven die denken daarin een rol kunnen spelen, zijn wat de bestuurder betreft uitgenodigd om contact te zoeken met het waterschap. HHNK biedt bedrijven via het Waterinnovatiefonds de mogelijkheid hun product naar de markt te brengen. Op 12 december vinden weer pitches plaats.

„In het renovatieplan voor de rwzi’s kunnen we aangedragen oplossingen mogelijk meenemen. De aanpak is sowieso gecombineerd, zodat bij aanbesteding via schaalvoordeel kosten worden bespaard.”

Noordhollands Dagblad

Laat ze ook eens investeren in de aanleg van riool in het buitengebied! Het is 2019! Mensen geloven me niet meer als ik zeg dat we hier geen riolering hebben. Hoezo milieubewust.....wij kunnen niet anders..