Stop op nieuwe wind- en zonneparken in grote delen van Groningen en Drenthe

• donderdag 3 oktober 2019
  • Categorie: , , , ,
  • Grote delen van Groningen en Drenthe moeten definitief vijf tot tien jaar wachten tot er weer zonne- en windparken worden aangesloten als de regels voor het gebruik van het elektriciteitsnetwerk niet worden aangepast.

Dat betekent dat er voor de grootschalige opwekking van duurzame elektriciteit in Zuid-Groningen, Oost- en Zuid-Drenthe voorlopig geen subsidie (SDE) wordt verstrekt. Dat komt omdat minister Eric Wiebes van Economische Zaken sinds kort verlangt dat subsidieaanvragers een verklaring hebben van de netbeheerder dat de stroom van het nieuwe zonne- of windpark op het elektriciteitsnet kan worden gezet. Dat kan in de genoemde regio’s niet.
    Op dit moment kunnen de hoogspanningsstations in Eemshaven-Oost, Stadskanaal, Musselkanaal, Weiwerd, Kropswolde, Gasselte, Hoogeveen, Beilen, Bargermeer, Emmen, Klazienaveen, Veenoord en Meppel geen elektriciteit van nieuwe energieparken verwerken.

Vraag en aanbod werkt hier niet

De netbeheerders Enexis Netbeheer (voor de regionale netwerken in Groningen en Drenthe ) en TenneT (voor het landelijke hoogspanningsnet) hebben onderzocht of in Zuid- en Oost-Drenthe en Zuid-Groningen op de bestaande netwerken met de huidige capaciteit toch nieuwe zonne- en windparken aangesloten kunnen worden (tekst gaat verder onder de illustratie).
    Dat zou mogelijk moeten zijn door congestiemanagement, een complex systeem waarbij met de inzet van marktwerking vraag en aanbod zo op elkaar worden afgestemd, dat er geen overbelasting van het netwerk ontstaat. Volgens de studie is die methode in het Noorden niet toepasbaar.

‘Regels zijn niet meer van deze tijd’

Enexis vindt met andere netbeheerders dat de huidige wetgeving niet meer past bij de enorme toename van duurzame elektriciteitsopwekking. Ze pleiten voor soepeler regels die meer aansluitingen mogelijk maken. Zo zouden zonneparken tijdelijk aangesloten kunnen worden op reservekabels, die dienstdoen als ergens de stroom uitvalt. De eigenaar van het zonnepark zou dan bij een calamiteit de productie van groene stroom moeten staken.
    Omdat de huidige regels dit soort afspraken verbieden, moeten nieuwe technische voorzieningen als nieuwe transformatorstations en hoogspanningsleidingen de oplossing bieden. Voor de vergunningen daarvoor zijn procedures nodig van vijf tot tien jaar.
    ,,Er zij ook heel veel dingen die wel lukken”, zegt Jan Bakker van Enexis. ,,We doen echt van alles om de capaciteit te vergroten, ook met tijdelijke voorzieningen. We investeren honderden miljoenen euro’s.”

‘Netbeheerders zijn te laat met investeren’

De rem op groene stroom kan een probleem worden bij de opstelling van de zogeheten Regionale Energiestrategieën voor Groningen en Drenthe. Daarin moeten de provincies aangeven hoe zij zichzelf van duurzame energie en warmte gaan voorzien. ,,Het is inderdaad wel een dingetje”, zegt IJzebrand Rijzebol, de Delfzijlster wethouder onder wiens voorzitterschap het Groningse plan wordt gemaakt.
    Rijzebol veronderstelt dat Enexis te laat is begonnen met investeringen in het net. ,,Die zonneparken kon je zien aankomen”, zegt hij. ,,Ze hebben er volgens mij moeite mee onderdelen te vernieuwen die nog niet zijn afgeschreven.” Hoe lastig de vertraging misschien ook is, die hoeft volgens hem het eindresultaat niet in de weg te staan. ,,Het plan moet in 2030 klaar zijn. We hebben nog een flink aantal jaren om het voor elkaar te krijgen.”
    Riek Siertsema, voorzitter van de Energietafel Drenthe die voor die provincie de energiestrategie maakt, zegt de plannen van Enexis onvoldoende te kennen om inhoudelijk iets te kunnen zeggen.. ,,We moeten onze ambities nog formuleren. We zullen kijken hoe we met het verhaal van Enexis kunnen dealen.”