Plan: Binnenzwembaden Hollands Kroon straks alle vier zelfstandig

• woensdag 16 oktober 2019
  • Als de gemeenteraad ermee instemt, worden de binnenzwembaden van Hollands Kroon straks overgedragen aan nog op te richten stichtingen.

Deze nemen niet alleen het zwembad, maar ook het personeel (op detacheringsbasis) over van de gemeente Hollands Kroon.
    Dat is het plan waarmee de HOZE-groep (Hollands Kroon Overleg Zwembad Exploitatie) op de proppen is gekomen. HOZE stelt voor om de zwembaden De Venne in Hippolytushoef, De Wirg in Winkel, De Terp in Wieringerwerf en Den Krieck in Breezand per 1 januari 2020 over te dragen aan stichtingen met elk een eigen begroting.
    Dat gaat Hollands Kroon geld kosten. ,,Het totale bedrag wordt iets meer dan waar de raad oorspronkelijk vanuit is gegaan’’, zegt wethouder Mary van Gent. ,,De zwembaden hebben jaarlijks 189.000 euro extra nodig bovenop het geld dat hier al voor gereserveerd is. Dat komt vooral omdat sportverenigingen en -stichtingen nu ook btw moeten betalen en wij dat aan de stichtingen vergoeden. Daarnaast wordt er eenmalig 250.000 euro afgeboekt omdat we de baden voor een euro overdragen aan de stichtingen.’’
    De gemeenteraad heeft voorafgaand aan het HOZE-plan gesteld dat de baden het samen met maximaal 465.000 euro per jaar zouden moeten doen. ,,Maar toen was btw-heffing voor sportclubs nog niet van kracht. Dat is een wettelijke verplichting waar de zwembaden ook niets aan kunnen doen.’’
    Volgens Van Gent is het plan goed voor de dorpen, die zo nog jaren een overdekt zwembad kunnen hebben. ,,De baden kunnen nog wel vijftien jaar mee, zeker nadat er groot onderhoud is uitgevoerd. De gemeente neemt dat tot en met 2025 op zich, daarna moeten de stichtingen die lasten zelf dragen.’’ De baden kunnen de komende jaren gebruiken om hun reserves aan te vullen uit eigen opbrengsten, sponsoring en fondsenwerving. In 2025 wordt dan nog eenmalig een bedrag van 590.000 euro beschikbaar gesteld voor onderhoud aan de baden tot 2030, mits de exploitaties stabiel zijn.’’
    Noordhollands Dagblad