'Hou op: het scheiden van afval werkt niet’

• zaterdag 21 september 2019
  • Categorie:

•

Tijs van den Brink heeft er een hard hoofd in. De EO goeroe is van mening dat het scheiden door ons helemaal niet zo effectief is. Hij stelt dat we het beter kunnen overlaten aan een machine. Dan gaat het tenminste goed en nauwkeurig. Schijnbaar ergert Van den Brink zich mateloos aan het nieuwe manier van scheiden en hierdoor ging hij op zoek naar antwoorden
    Voor Van den Brink is het super verwarrend hoe alles moet worden gescheiden. Toch hoor je overal op straat ‘dat we maar moeten scheiden voor een schoner milieu’. Hier is Van den Brink het niet mee eens, een machine zou dit vele malen efficiënter kunnen.
    Het is echt voortdurend tobben: is wat ik in mijn hand heb nu restafval of moet het in de container voor pmd (plastic, metaal en drinkkartons, red.)? Neem een zak waarin stokbrood verpakt is. Grotendeels papier, maar met een plastic tussenstuk. Zeg het maar. En van een lege chipszak denk je: dat is plastic. Maar nee, dat is dan weer restafval, want er zit een niet afbreekbaar folie aan de binnenkant. Niet dat je daar makkelijk achter komt, want op een lijstje met scheidingstips die we van de gemeente gekregen hebben staat het niet.”
    In het nieuwe programma op de EO NieuwLicht gaat hij dit thema en diverse andere zware thema’s zoals euthanasie en abortus bespreken. Het is opmerkelijk te noemen dat afval scheiden in dezelfde categorie wordt gestopt als abortus en euthanasie, maar ja wellicht dat Van den Brink zich er echt mateloos aan irriteert.
    Van den Brink kunnen en mogen we niet labelen als ‘klimaatontkenner’ of iets dergelijks, wel is hij van mening dat het anders kan én moet.
    Vooropgesteld: het ís noodzakelijk om afval te scheiden. En ik ben echt vóór het klimaat. Ik heb zonnepanelen op mijn dak, heb mijn diesel weggedaan: alles wat we kunnen doen om de wereld beter te maken, moeten we doen. Maar géén dingen die niet zinnig zijn. Als argument vóór bronscheiden, zoals het heet, hoor ik steeds: het is goed voor de bewustwording. Hou daar eens mee op, dáár ben je geen politicus voor! Ik stem op jou om mijn afval op te ruimen, en dan kom jij met bewustwording aan? Doe eens normaal, en pak het bedrijfsleven aan dat al dat afval op de markt brengt.”
    De Dagelijkse Standaard

Lees ook:

AD - Tijs van den Brink: ‘Hou op: het scheiden van afval werkt niet’

Volkomen mee eens. Te gek al die soorten emmers, hoe verzin je het. En ook geen gezicht in veel buurten. Het gescheiden vuil zal toch altijd weer gecontroleerd moeten worden.

Blikjes moeten bij het P L A S T I C !?

v Alphen zei

We krijgen dag in dag uit de doemverhalen over plastic te horen en zoals gewoonlijk is het natuurlijk onze schuld. 90% van alle plastic in de oceanen komt uit Afrika en Azie heeft wetenschappelijk onderzoek ons geleerd, maar ondanks alle verhalen dat de bevolking de schuld is zijn het de multinationals die zorgen voor de bergen plastic. Bovendien moeten we steeds meer afval scheiden en dat gaat natuurlijk in plastic emmers die ons worden opgedrongen door de gemeentes, in sommige gemeentes wel 4 of 5 emmers. Wie zijn nu de schuldigen, de burgers die de plastic troep krijgen opgedrongen of de multinationals en de overheid?