Deskundigen waarschuwen voor verband Parkinson en landbouwgif [video]

• donderdag 19 september 2019
  • AMSTERDAM
    In de Nederlandse landbouw worden bestrijdingsmiddelen gebruikt die mogelijk het risico op de ziekte van Parkinson verhogen. Diverse deskundigen waarschuwen voor de risico's
    19-9-2019
    Dat is donderdagavond te zien in tv-programma Zembla.
    Het programma kreeg een brief van een boerenzoon Jim Blom uit West-Friesland. Zijn vader Ted overleed aan Parkinson.
    In de brief schrijft Jim: ,,Generatie op generatie zit het boerenbloed in onze familie. Hij heeft van jongs af aan al meegeholpen op de boerderij. Door rond te vragen kwamen we erachter dat, voor zover wij weten, 12 mensen binnen een straal van ongeveer een kilometer de ziekte van Parkinson hebben. Allemaal mensen die veel in aanraking zijn gekomen met bestrijdingsmiddelen”, zo meldt Zembla op haar site.

Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) en de Europese Autoriteit Voedselveiligheid (EFSA) erkennen dat meer onderzoek nodig is.
    "Als we kijken naar het gemiddelde risico, dan zien we dat er een verhoging is van 60 procent op het krijgen van parkinson bij het beroepsmatig toepassen van pesticiden", zegt hoogleraar epidemiologie Roel Vermeulen met verwijzing naar een literatuurstudie.
    De Nederlandse Vereniging voor Neurologie (NVN) vindt dat gezondheidsrisico's beter moeten worden onderzocht, voordat bestrijdingsmiddelen worden toegelaten op de markt.
    Eerder dit jaar ontstond ophef over landbouwgif dat gebruikt wordt bij bollenvelden.
    Noordhollands Dagblad

_______________________________
    Lees ook:  Stichting JAS Bestrijdingsmiddelen

Geld is voor de meeste (bollen)boeren belangrijker dan de gezondheid van mensen blijkt keer op keer en waar deze regering bol staat van allerlei verboden daar zijn ze zo lankmoedig t.o.v het gifgebruik bij de landbouw en de bollenteelt. Kan ook niet anders met de hypocrieten van CDA en CU in deze regering.