Uitgaven zorg stijgen verder, budget omhoog in Hollands Kroon

• donderdag 1 augustus 2019
  • Hollands Kroon - ANNA PAULOWNA  - Hollands Kroon moet meer geld uittrekken voor de zorg in de gemeente.

Mike Deutekom 31-7-2019

Incluzio Hollands Kroon, de organisatie die zorg regelt waarvoor de gemeente verantwoordelijk is, komt dit jaar 2,6 miljoen euro tekort.

Beide partijen willen graag met elkaar verder, maar dat kan alleen als er meer budget beschikbaar komt. ,,Het is voor Incluzio niet doenlijk op langere termijn geld te blijven bijleggen. Dat is logisch’’, zegt wethouder Mary van Gent.

Zij vraagt de gemeenteraad in september dan ook om het budget te verhogen tot de (ook verhoogde) rijksbijdrage van 19,1 miljoen en een nieuw contract met Incluzio te tekenen. ,,Toen wij onze partnerschap aangingen met Incluzio, wisten we dat de kosten door onbekende factoren enorm kunnen stijgen. Dat erkent het Rijk ook die voor de jeugdzorg extra geld vrijmaakt.’’

Van Gent geeft aan dat Incluzio geen verlies draait. ,,Er is niet genoeg budget beschikbaar. De gemeenteraad heeft eerder al gezegd dat iedereen die zorg via de gemeente nodig heeft, dat ook krijgt. Vooral in de jeugdzorg kunnen een paar cliĆ«nten erbij al een enorm verschil maken.’’

Anorexia

Ze geeft een voorbeeld. ,,Als een multiprobleem-gezin met kinderen van Den Helder naar Hollands Kroon verhuist en een gezin met een meisje met anorexia dat ook doet vanuit Schagen, dan kost dat onze gemeente een miljoen euro extra per jaar. Zo’n multiprobleem-gezin heeft al snel voor zes ton aan zorgkosten nodig en een kind met anorexia vier ton per jaar. Dit zijn bestaande voorbeelden, zo snel kan het gaan met het budget.’’

Van Gent gaat verder: ,,Door onder meer de wijkteams is jeugdzorg laagdrempeliger geworden, waardoor meer inwoners er een beroep op doen. Die ontwikkeling hebben we ook voor ogen. Aan de voorkant stijgen de kosten door preventie en sneller ingrijpen met als bedoeling dat we aan de achterkant minder kwijt zijn aan dure zorgmaatregelen. Dat werkt ook, maar nog niet zo snel als we dachten.’’

Noordhollands Dagblad

Een schip van bijleg noemen we dat. Wanneer kunnen we de volgende vraag om een paar miljoen extra verwachten? Zijn deze cijfers wel betrouwbaar? Rekenen gaat Hollands Kroon nog steeds niet zo goed af.

Mevr. van Gent, zou het niet logisch zijn dat de ouders van dergelijke kinderen wat meer verantwoordelijkheid nemen? Alles op de Gemeenschap afschuiven is tegenwoordig normaal. Probleemgezinnen, moet daar een hele hulporganisatie voor klaar staan? Het barst in Nederland op het ogenblik van verwarde mensen die we deels zelf importeren, daarom is het de hoogste tijd daar eens een rem op te zetten want agressieve zwakzinnigen met een IQ van 60 of 70 zijn niet te helpen.