Zaal vol vrees voor crossers op info-avond over baan in de Wieringermeer

• dinsdag 9 juli 2019
  • Hollands Kroon - Wieringerwerf -  De zaal van Hotel Van der Valk in Wieringerwerf puilde dinsdagavond uit van verontrusting over het plan voor een motorcrossbaan op de hoek Groetweg/Alkmaarseweg bij Middenmeer.
    Ed Dekker 9-7-2019

Geduldige bestuursleden van de Motorclub Noord-Holland konden de vrees voor ernstige overlast niet wegnemen.
    Bezorgde inwoners van Hollands Kroon en van dorpen aan de West-Friese zijde van de Omringdijk kwamen met een spervuur van vragen over het plan van Motorclub Noord-Holland. Over geluid, mate van gebruik, gevolgen voor het milieu, andersoortig gebruik van de baan, verkeersoverlast van crossers en bezoekers, waardedaling van huizen in de omgeving - allerlei aspecten van een mogelijke motorcrossbaan in de Wieringermeer kwamen in ruim twee uur tijd aan bod.
    De informatiebijeenkomst was een initiatief van de motorclub. Aanleiding was een nieuwe stap in de lange procedure die de vereniging moet doorlopen om kans te maken op een baan van 3,1 miljoen euro op een terrein van veertien hectare. De nieuwe stap is de aanloop naar een onderzoek naar de effecten op de omgeving.

Rust

Heet hangijzer is vooral het geluid. De club wil de baan alle dagen kunnen gebruiken. Anders kan het project niet uit. De duur van wedstrijden en trainingen zijn wel aan beperkingen gebonden. ,,Ik ben hier komen wonen voor mijn rust. Na mijn werk wil ik mij kunnen ontspannen. Ik vrees dat dat straks vaak niet meer zal lukken”, stelde een bewoonster van de nabijgelegen Oudelanderweg.
    ,,Ik geloof best dat de club zich zal houden aan de geluidsnormen. Dat is het probleem niet. Waar het om gaat is dat wij in de herrie komen te zitten”, zei een andere polderbewoners.
    In haar businessplan gaat de club uit van minimaal 14.000 ritten per jaar. ,,Dat is echt de ondergrens. Wij denken naar maximaal 20.000 ritten te gaan”, voorspelde voorzitter Gert Meereboer van de crossers. Ook verwacht hij groei van het aantal leden. ,,We hebben nu 275 leden. Als we straks wat te bieden hebben, worden dat er zeker meer.” Deze voorspelling wakkerde de vrees voor overlast aan.
    Het plan gaat uit van een complex met vier banen: grote baan, kleine baan, startbaan en trialbaan. De banen moeten verdiept worden aangelegd, zo werd duidelijk gemaakt. Uitgegaan wordt van twee meter diepte. Of dat problemen oplevert met grond- en kwelwater, moet het komende milieuonderzoek uitwijzen. Dat kan een knelpunt worden, gaf de club toe.

Geluidswal

Voor het grootste deel moet de crossbaan worden omringd met een geluidswal van 9,5 meter hoog. Het kan volgens de vereniging drie tot vier jaar duren voordat de wal er compleet ligt. ,,Bij een lagere wal mogen wij toch al crossen. Alleen dan minder vaak.” Deze boodschap riep weer nieuwe vragen op.
    Om de baan te kunnen blijven exploiteren overweegt de club verhuur als evenemententerrein. Als voorbeelden voor mogelijk gebruik werden genoemd trekker-trekwedstrijden, hondentrainingen en drone-cursussen. Drones mogen dan alleen boven de baan in de lucht hangen. Ze mogen niet uitwijken naar de omgeving, verzekerde de club. ,,Trekker-trek, nog meer herrie”, verzuchtte een man.
    Ga crossen met elektrische motoren, was een suggestie. Dat is volgens de club toekomstmuziek. ,,Er is ter wereld nog geen enkele wedstrijd met elektrische motoren.” Als het wel zover is, overweegt de club zonnepanelen te plaatsen op de geluidswallen. ,,Voor onze eigen stroom.”
    Ooit telde Noord-Holland vijf crossbanen, nu niet een meer. Alkmaar/Oudkarspel sloot in 1975, Winkel in 1985, Heemskerk in 1992, Den Helder in 1997 en Amsterdam in 1997. ,,Geen wonder dat jullie nergens konden blijven. Jullie sport veroorzaakt te veel overlast voor de omgeving.” Volgens de club woog het belang van de natuur uiteindelijk steeds het zwaarste. Hoe dat hier uitpakt, moet nog blijven. Het nabije Groetkanaal is onderdeel van het landelijk natuurnetwerk. Ook de invloed op stikstofgevoelig natuurgebied is nog onduidelijk.
    Noordhollands Dagblad