Voor 9500 patienten is er even geen spreekuur meer in de polder. Wat brengt de toekomst?

• zaterdag 6 juli 2019
  • Hollands Kroon - ANNA PAULOWNA
    Vele decennia geleden telde de toenmalige gemeente Kleine Sluis (nu Anna Paulowna) vijf huisartsen.

Winnie van Galen 6-7-2019

Het leven was overzichtelijk, waarnemend artsen had je niet. Of je dokter moest op vakantie zijn. Hoe anders is het nu, vertelt Emiel de Wilde.
    De Wilde en zijn vrouw zijn net een paar dagen terug uit Spanje waar ze ruim twee maanden hebben gezeten. Daar hoorden ze via Facebook van de problemen die er in Anna Paulowna en Breezand zijn met de huisartsenzorg. Tenminste wat de HAP-praktijk (9500 patiënten) van de huisartsen Arstrid van Heusden en Anne Jan van der Veen betreft.
    Door schaarste aan artsen die in loondienst van de praktijk willen, hebben beiden kortgeleden het spreekuur geschrapt. Die situatie blijft bestaan zo lang niet duidelijk is welke richting ze met de praktijk opgaan. Een van de mogelijkheden is het opzeggen van het contract met de zorgverzekeraar, gaf Van Heusden donderdagavond tijdens een informatieavond in partyzaal Bloemenlust (Breezand) aan. Op die bijeenkomst kwamen zo’n tweehonderd mensen af. De Wilde en zijn vrouw waren er ook. ,,Waarom ik er was? Het is een onderwerp dat bij de mensen leeft. En dat is niet van de laatste maanden. We merken dat de zorg verandert, andere medicijnen die je ineens krijgt omdat er goedkopere varianten zijn. Een bandje dat aanstaat als je de huisarts belt en soms niet wordt beantwoord. Mensen worden daar ongerust en angstig van. En zeker de ouderen. In het bericht dat door Van Heusden en Van der Veen werd verspreid over het wegvallen van het spreekuur stond dat je voor spoedeisende hulp 112 kon bellen. Veel mensen weten niet eens wat spoed is. ’Het is toch godgeklaagd’, dacht ik toen ik dat las.’’
    Waarna het even over vroeger gaat. Huisartsen hadden een praktijk aan huis met niet zelden een eigen apotheek. Behalve tijdens vakantieperioden, zag je altijd hetzelfde gezicht, geeft De Wilde aan. ,,Met je arts had je een vertrouwensrelatie. Hij wist alles van je. Tegenwoordig weet je niet welke arts je krijgt omdat er veel met waarnemers wordt gewerkt. Die situatie vind ik niet prettig. Aan een arts die ik niet ken ga ik niet alles vertellen. Dat doe je niet.’’
    De afgelopen jaren is Anna Paulowna/Breezand ’vijf artsen kwijtgeraakt’. Balk bijvoorbeeld, de praktijk waar De Wilde bij zat. Het artsenechtpaar Arwert-Eind is er mee gestopt en hetzelfde geldt voor Osinga en Rijpma. De artsen Van Heusden, Van der Veen en Hoogbruin (praktijk de Aalscholver) zijn ervoor in de plaats gekomen. Niet meer met een praktijk aan huis, maar ondergebracht bij een gezondheidscentrum in De Verwachting.

Enquête

Over twee weken, op donderdag 18 juli, gaat De Wilde wederom naar een informatieavond over de huisartsperikelen. Tijdens die bijeenkomst maakt Van Heusden de uitslag van een enquête bekend. Op die vragenlijst mogen patiënten van HAP aangeven hoe ze denken over de invulling van de toekomstige huisartsenzorg in Anna Paulowna en Breezand. Willen ze dat alles bij het oude blijft of willen ze meedoen aan een modernisering waarbij de arts zaken grotendeels via de telefoon en langs digitale weg afdoet, is een van de vragen. Tevens mag worden aangegeven of de patiënten er vertrouwen in hebben dat Van Heusden en haar team de situatie ten goede kan keren of dat het beter is die zorg aan andere partijen over te laten.
    Grote vraag: wordt zorgverzekeraar VGZ plat gebeld door HAP-patiënten die een spreekuurafspraak willen maken? Daar is vooralsnog geen sprake van. Bij VGZ geen ’roodgloeiende telefoons’, laat woordvoerder Jascha Hagendoorn weten.

Het is godgeklaagd! Krijgen we nu allemaal korting op de zorgpremie?

"Door schaarste aan artsen die in loondienst van de praktijk willen, hebben beiden kortgeleden het spreekuur geschrapt".

Volgens mij is Van Heusden zelf een BV opgestart met behulp van partner en nu klagen dat ze zoveel patiënten heeft? Dat wist het domme frauduleuze schaap en haar frauduleuze partner toch vooraf?