De Duitse ‘Energiewende’ kan in de komende twee decennia tot 1 biljoen euro kosten

• dinsdag 16 juli 2019
  • Categorie:
  • De overgang van Duitsland naar hernieuwbare energie kan in de komende twee decennia tot 1 biljoen euro kosten, zei de minister van Milieu woensdag, terwijl hij zijn tegenstanders onder druk zette om plannen te steunen om de stijgingen van de elektriciteitsprijzen voor de verkiezingen te maximeren.16-7-2019

Met het oog op de verkiezingen in september heeft Peter Altmaier, een van de meest vertrouwde ministers van conservatieve kanselier Angela Merkel, plannen geschetst om de subsidies voor hernieuwbare energie terug te dringen, waardoor de elektriciteitsrekening van consumenten is opgedreven.
    Nochtans, kunnen zijn plannen worden verworpen aangezien de oppositie, SPD en de Groenen, reserves hebben en de wetgeving in het Bundesrat hogere huis kunnen blokkeren.
    “De kosten van onze energiehervorming en herstructurering van de energievoorziening kunnen tegen het einde van de jaren 2030 ongeveer 1 biljoen euro bedragen”, aldus Altmaier in de Frankfurter Allgemeine Zeitung.
    “We hebben misschien onze laatste grote kans om de juiste fundamenten te leggen om dit tot een succes te maken. Dat betekent dat de energieomschakeling economisch verantwoord en betaalbaar moet zijn”.
    Kort na de Japanse ramp in Fukushima in 2011 stelde Merkel ambitieuze doelen voor groene energie en versnelde de stillegging van de kerncentrales.
    Hernieuwbare energiebronnen zullen in 2020 goed zijn voor 35 procent van de Duitse elektriciteitsproductie en 80 procent in 2050.
    Hoge subsidies hebben een impuls gegeven aan zonne-energie en tot op zekere hoogte ook aan windenergie in Duitsland, maar zijn deels gefinancierd door een toeslag voor huishoudens en veel bedrijven die hebben gewaarschuwd dat ze minder concurrerend zouden kunnen worden op de wereldmarkten.
    Om ervoor te zorgen dat de energie betaalbaar is, wil Altmaier de verhoging van de subsidies voor hernieuwbare energie voor twee jaar beperken en de feed-in-tarieven voor nieuwe installaties opschorten.
    Energie-intensieve bedrijven, die grotendeels zijn vrijgesteld van toeslagen, moeten mogelijk ook betalen.

Germany gets as much of its “renewables” from clear-cutting forests and burning them as it does from paving its landscapes with solar panels

Afbeelding weergeven op Twitter
    Wind farms may be contributing significantly to the 76% decline in insects in Germany

Afbeelding weergeven op Twitter

173 mensen praten hierover

Altmaier vertelde de krant over zijn plannen, die vorige week ondanks wat aanvankelijke kritiek de steun kregen van Merkels coalitiepartner de FDP, die 300 miljard euro konden besparen.
    Energie- en carbonhandelaren houden de plannen nauwlettend in de gaten.
    De Duitse EID Energy Intensive Industry Group, inclusief chemische en staalbedrijven, heeft de plannen aangevallen.
    “Politici willen de bovengrens van de toeslag voor hernieuwbare energie omzetten in realiteit door de meest energie-intensieve industrie de last te laten dragen’, aldus EID-woordvoerder Utz Tillmann.

By 2025, Germany will have spent $580 billion to make its electricity nearly twice as expensive & ten times more polluting than France’s.

Afbeelding weergeven op TwitterAfbeelding weergeven op Twitter
    Think of it: Germany is destroying its forests, economy, and wildlife, and polluting its cities, so that it can harmonize with nature and stop using the safest form of electricity production

The Germans are such a rational people

Afbeelding weergeven op TwitterAfbeelding weergeven op Twitter

215 mensen praten hierover

Die branche zou een groot deel van de geplande 700 miljoen euro per jaar moeten betalen, aldus Tillmann.
    “We hebben een kostenrem nodig die de kosten van duurzame energie voor alle verbruikers op lange termijn gelijkelijk beperkt”, aldus Tillmann.
    Altmaier zei vorige week dat hij in maart een akkoord zal proberen te bereiken met de 16 deelstaten van Duitsland, waarvan hij de steun nodig heeft om een wet door de Bundesrat te krijgen.
    De SPD en de Groenen hebben de plannen tot nu toe verworpen, maar op sommige gebieden kan een akkoord worden bereikt.
    Altmaier zei ook dat hij er vertrouwen in had dat hij een compromis zou vinden met FDP-minister van Economische Zaken Philipp Roesler over de plannen van de EU om een aantal CO2-vergunningen tegen te houden in een poging om de ineenstorting van de carbonprijzen op het EU-systeem voor de handel in emissierechten te ondersteunen.
    De twee ministers staan op gespannen voet met elkaar, waarbij Altmaier de plannen steunt en Roesler ze verwerpt met het argument dat inmenging in de markten geen goed idee is.
    “We zijn het eens geworden over gemeenschappelijke voorstellen voor een energieprijsrem. Ik ben er vrij zeker van dat we er de komende weken ook in zullen slagen om met een gemeenschappelijk standpunt naar Brussel te gaan”, aldus Altmaier in de krant.
    NB. Het Amerikaanse trillion (in de titel van Reuters) is een biljoen in het Nederlands. En het Amerikaanse billion, in de tweet hierboven is een miljard in het Nederlands..