Verbreding wegen op komst

• donderdag 18 april 2019
  • Categorie: , , ,
  • Den Helder - De provincie laat onderzoeken of de Noordkop beter bereikbaar gemaakt kan worden door een verbreding van de N9, de N99 en een nieuwe afslag van snelweg A7 naar de N99.

Arie Booy 18-4-2019

Dat besluit heeft het college van Gedeputeerde Staten deze week genomen. Er wordt serieus gedacht aan een verdubbeling van de  N9 en de N99 tot twee rijbanen. Als reden voor de aanpak van de wegen noemt GS de groei van de Koninklijke Marine, de ontwikkelingen op Agriport/Greenport langs de A7 en de komst van een campus en nieuwe kernreactor in Petten.

Woordvoerder Fabian Paardekoper van de provincie:  Uit een bereikbaarheidsstudie blijkt dat aanpassingen van de wegen in de kop van Noord-Holland kunnen leiden tot reistijdverkorting en afname van verkeer op omliggende wegen. Een opwaardering van de N9 of een nieuwe verbinding tussen de A7 en de N99 kan de reistijd met vijf tot acht minuten verkorten. Naast een kortere reistijd kunnen aanpassingen ook zorgen  voor een verkeersafname op de direct omliggende wegen", meldt hij.

Nieuw is dat de afslag van d snelweg A7 naar de N99 tussen Wieringen en Den Helder nu ook bespreekbaar is. Dertien jaar geleden wilde de gemeente Anna Paulowna niet mee werken aan zo'n kortere verbinding door de polder. De gemeente Hollands Kroon denkt daar nu anders over. De provincie heeft de studie laten doen om te onderzoeken hoe bereikbaarheid de economische ontwikkeling van de regio bevordert. De studie legt een basis voor eventuele vervolgstappen door de  nieuwe provinciecoalitie om de bereikbaarheid te verbeteren. Er wordt al gewerkt aan het opheffen van knelpunten door aanpassingen op de westelijke ringweg van Alkmaar.

Noordhollands Dagblad