Provincie aan zet voor overslag Kooyhaven

• donderdag 10 januari 2019
  • Categorie: , ,
  • Den Helder -  Als de Provincie de regierol neemt, kan van de Kooyhaven en Oude Zeug een regionaal overslagcentrum voor goederentransport over water worden gemaakt.
    Arie Booy 10-1-2019

Dat is een van de speerpunten in de visie op het jaar 2030 die de branchevereniging Schuttevaer voor de binnenvaart deze week naar buiten heeft gebracht.
    ________________________

Ware Koers

Dat is de naam van de toekomstvisie die Schuttevaer heeft geformuleerd voor 2030.

________________________

,,Als er potentie is voor meer vervoer over water, dan kan Kooyhaven zomaar een belangrijk draai- punt of regionaal overslagcentrum worden", zei secretaris Andries de Weerd van de Noord-Hollandse afdeling eerder in deze krant.

Nu is het idee ook opgenomen in de toekomstvisie van zijn vereniging. In Noord-Holland boven het Noordzeekanaal zijn geen binnenvaart-containerterminals meldt Schuttevaer. Alleen langs het Noordzeekanaal zijn er enkele.

In de toekomstvisie staat dat er veel milieuwinst is te boeken: "Hier ligt een regierol voor de provincie Noord-Holland, die deze rol helaas nog niet heeft opgepakt in tegenstelling tot andere provincies", stellen de binnenvaartschippers in hun document.

Noordhollands Dagblad
    _____________________________________________

Zie ook: Dossier Kooyhaven

Dekker zei

Te pas en te onpas wordt ook hier weer het Milieu er met de haren bij gesleept.
    De Kooyhaven ligt op een onmogelijke plaats tussen een paar bruggen in ver van alle bedrijvigheid, ook voor de binnenvaart die er niets te zoeken heeft. Overslag van goederen? Welke goederen en voor wie bestemd, de inwoners van Den Helder??
    Wat een ongelooflijk dom artikel.

Nutteloos plan omdat het wegennet niet berekend is op het vrachtverkeer als kooyhaven een overslagpunt dient te worden. Slechts twee veredelde boerenpaden, de N9 en N99 zijn niet geschikt voor nog meer vrachtverkeer.

Mr. X zei

Waarom goederenoverslagpunten op plekken die in uithoeken liggen? Is dit weer een teken van een geleide economie politiek wat uiteindelijk tot hoge kosten en mislukking leidt en waarvan uitsluitend de belastingbetaler de wrange vruchten plukt? In hoeverre is onze economie in een nepgroeifase beland die gebaseerd is op onzin projecten gefinancierd uit uitputtings belastingaanslagen? Kortom, wanneer stort de boel in elkaar?

Er is geen vraag naar een belangrijk draaipunt of regionaal overslagcentrum. De Kooyhaven is en blijft 100% overbodig. Kan beter een zwembad worden met een mooi park (het klimaatbos?) eromheen. Dan hebben we misschien nog wat plezier van deze grote geldverspilling.