Nog 1300 bedden nodig voor arbeidsmigranten

• donderdag 10 januari 2019
  • Categorie: , ,
  • Hollands Kroon - De beeldvormende raadsvergadering van donderdagavond over de huisvesting van arbeidsmigranten ging niet over locaties.
    Lydia Jasper 10-1-2019

Zo werd al aan het begin van de bijeenkomst duidelijk gesteld door burgemeester Jaap Nawijn.
    Iets wat wellicht niet overeen kwam met de verwachting van alle bezoekers. De raadszaal was vol; toehoorders zaten op tafels of tweede rang in de ’foyer’. Nawijn: ,,Het gaat over logiesaccommodaties van hooguit vijftien jaar.’’
    Een werkgroep met raadsleden had zich over het onderwerp gebogen. Volgens voorzitter Sylvia Buczynski is er helaas nog steeds sprake van indianenverhalen waar het huisvesting betreft. Meer duidelijkheid is nodig.

Handhaven

De gemeente heeft gecontroleerd op de huidige verblijfadressen en vond het nodig om in vijftig gevallen te handhaven, omdat die niet voldeden. Met nog 65 adressen te gaan, verwacht wethouders Theo Meskers dat het aantal naar tachtig zal groeien. Volgens hem willen veel werkgevers de huisvesting goed regelen.
    De huidige inspanningen van Hollands Kroon zijn niet voldoende, aldus Meskers in zijn presentatie. In de Kop zijn 4446 arbeidsmigranten werkzaam; op Hollands Kroon ligt het accent met 3500 arbeidsmigranten (1 januari 2019).
    Er zijn inmiddels in Hollands Kroon 1335 bedden gerealiseerd en 876 zijn daarvan in aanvraag. Er moeten er volgens deze rekensom dus nog 1289 slaapplaatsen bijkomen. De aanvragen die er nu liggen, worden vastgehouden tot de kaders bekend zijn.

Druk

,,De nu ontstane druk moet op goede manier verlicht worden’’, aldus Meskers. Natuurlijk zal de recessie ooit inzetten. ,,Maar nu is er schaarste aan alles. Het gaat er nu om dat we willen voorkomen dat er huisvesting komt op plekken waar we dat niet willen.’’
    Matthé van Lierop van de LTO: ,,Seizoensarbeiders zoeken onderdak voor een bepaalde periode. Om een accommodatie kostendekkend te maken, zou die het hele jaar door verhuurd moeten worden.’’

Kruimelbeleid

Volgens Jip Pankras van Seniorenpartij Hollands Kroon moet er een integraal beleid komen voor alle buurgemeenten. ,,Om te voorkomen dat Hollands Kroon het afvoerputje wordt waar het arbeidsmigranten betreft. We willen ook geen kruimelbeleid. We zijn voor centrale huisvesting op bedrijventerreinen.’’
    Volgens Renata Franckowiak, een van de beheerders van het flexhotel op bedrijventerrein De Stek in Wieringerwerf, voelen de bewoners zich daar thuis. ,,Er is ruimte om te ontspannen. Zoals een biljart.’’
    Op 28 februari besluit de raad over de kaders.

Noordhollands Dagblad