Schagen in het ongelijk over 'Horn'

• zaterdag 1 december 2018
  • Categorie: , , , ,
  • Schagen - Dirkshorn - Handhavingsverzoek - Permanent wonen betwist - 30 recreatiehuizen
    Richard Zut 1-12-2018

De gemeente Schagen wordt door de rechter verplicht om te onderzoeken of en hoe handhavend kan worden opgetreden tegen de permanente bewoning van dertig recreatiewoningen op bungalowpark De Horn in Dirkshorn.

Een eerder verzoek daartoe was op 21 december 2015 door het college van B en W niet-ontvankelijk verklaard. Dat verzoek werd destijds ingediend door Lecc Exploitatie, die handelt in opdracht van Lecc Vastgoed BV. Deze BV is eigenaar van drie recreatiewoningen op De Horn en ook van de openbare delen op dit bungalowpark dat 340 houten en stenen recreatiewoningen telt.

Lecc Exploitatie ging ertegen in beroep op 27 maart 2017, dat door de rechter gegrond werd verklaard op 8 mei 2018. Daar liet vervolgens het Schager college het niet bij zitten. Die ging in hoger beroep bij de Raad van State, welke Schagen nu in het ongelijk heeft gesteld

Behalve dat Schagen opdraait voor de proceskosten (circa duizend euro), moet het binnen acht weken beslissen over hoe zij gaat optreden tegen permanente bewoning van genoemde bungalows, in strijd met het geldende bestemmingsplan 'Recreatieterreinen Harenkarpsel'.

Lecc stelt haar inkomsten teruglopen als exploitant van wasserette en tennisbaan, en de verkoopruimte in de receptie. De Raad van State gaat daarin mee, en onderschrijft de stelling dat Lecc kosten moet maken vanwege de extra afvalverwerking van bijvoorbeeld in recreatiewoningen gevestigde bedrijven.

Woordvoerder Kees de Wit van Lecc Exploitatie reageert als volgt:,;Park De Horn gaat niet reageren op uitspraken in de pers."

Burgemeester Marjan van Kampen is niet blij met de uitspraak: ,,Het project Park De Horn pakken wij integraal aan.Daar is handhaving een onderdeel van, maar we willen ook de positieve krachten mobiliseren. Hiervoor hebben wij een projectleider aangesteld. Wij vinden het jammer dat we tussentijds allerlei verzoeken apart moeten behandelen. Op dit moment bekijken wij hoe we dit gaan oplossen. Dat doen wij natuurlijk in overleg met de indiener van de handhavingsverzoeken."

Noordhollands Dagblad

Dekker zei

Het is niet helemaal kommer en kwel met de rechtsspraak, er blijken warempel nog rechters te zijn die een overheid in het ongelijk stellen, eerst in Alkmaar(een unicum) en nu voor de Raad van State.