Laatste rit jeugdbus Kopgroep Bibliotheken

• maandag 17 december 2018
  • Hollands Kroon - De opvallende jeugdbus van Kopgroep Bibliotheken stond vrijdagochtend voor het laatst in Breezand.
    Lydia Jasper 17-12-2018

Het was tevens het laatste ritje voor bibliothecaresse AnneMarie Kooy uit Wieringerwerf.
    Natuurlijk zal ze het missen. „Dit is zonder twijfel het leukste wat ik ooit heb gedaan”, zegt ze. „Kinderen kunnen zo enthousiast reageren als hun gewilde boek er is. Voor peutertjes is het ontzettend spannend. Moeten ze eerst via een trappetje naar binnen klimmen. Maar ze vinden het hier zo leuk dat ze zowat niet meer weg willen.”

Teller

Omdat ze een groot rijbewijs heeft, mag Kooy de bus besturen. Maar veel kilometers heeft de bus sowieso niet gemaakt in de Kop. De teller staat op 49.000 kilometer. „Zo’n bus prikkelt de fantasie van de kinderen. Dan denken ze dat dit mijn huis is en willen ze weten waar ik slaap. En waar is de wc dan? Ik geef altijd eerlijk antwoord, hoor. Ik rij altijd voorzichtig met de bus. De boeken staan stevig achter een klem in de kasten. Toch hoorde ik een keer met het maken van een hele scherpe bocht dat er een paar vielen.”
    Kopgroep Bibliotheken had twee jeugdbussen rondrijden; de eerste stopte al begin dit jaar. Ze ruimen het veld, omdat de organisatie efficiënter om wil gaan met haar geld. De jeugdboeken krijgen voortaan een plekje op basisscholen. Achterliggende gedachte is dat de leerlingen dan meer en vaker gebruik maken van de collectie. Tot nu toe stond de jeugdbus gebruikelijk een keer in de drie weken bij dezelfde school geparkeerd. De bus is verkocht.

Vrijwilligers

„We hebben in De Marinx in ’t Veld, de Spoorbuurtschool in Anna Paulowna en De Springschans Petten al jeugdbibliotheken gerealiseerd”, zegt Anita Ruder van Kopgroep Bibliotheken. „Die draaien op vrijwilligers; van ons en van de scholen. Tijdens de kerstvakantie komt er een jeugdbibliotheek in de Frankendaelschool in Callantsoog en we zijn in gesprek met de Sint Janschool in Waarland. Er zijn nog wel wat witte plekken. We hopen een voorziening in Den Oever te kunnen maken.”
    AnneMarie Kooy hoopt dat kinderen die voorheen de jeugdbus bezochten voortaan naar een andere bibliotheek zullen gaan. „Want lezen is zo belangrijk. Voor dreumesen is het voorlezen een rustmoment. Het prikkelt de nieuwsgierigheid van - oudere - kinderen en vergroot hun woordenschat.”

Noordhollands Dagblad