Waarom klimaatdoel onhaalbaar en onbetaalbaar is

• vrijdag 23 november 2018
  • Categorie: , ,
  • Het blinde geloof in CO2-reductie heeft het zicht op de haalbaarheid en betaalbaarheid van de klimaatdoelen vertroebeld.
    Marcel Crox 22-11-2018
    Wind en zon leveren niet voldoende en kosten een vermogen. Een klimaatwet erdoor drukken, is dan ook onverstandig.
    Het gebeurde tijdens het hoger beroep van de Urgenda-zaak, waarin de actiegroep via de rechter afdwong dat de Nederlandse staat meer moet doen om klimaatverandering tegen te gaan. Tijdens dat hoger beroep merkte de landsadvocaat op dat de door de rechter opgelegde extra 8 procent CO2-reductie in 2020 slechts ‘0,000045 graad minder gemiddelde wereldwijde opwarming tot 2100 tot gevolg zou hebben’. De staat zelf gaf dus aan dat de 8 procent extra CO2-reductie die de rechter had opgelegd voor 2020, slechts 45 miljoenste graad minder opwarming zou opleveren!

Dit is het coververhaal van de nieuwe Elsevier Weekblad, nu in de winkel

Cover Elsevier Weekblad editie 47 2018
    Dus toen de Volkskrant de auteur van dit artikel vorig jaar vroeg wat hij vond van het ambitieuze Regeerakkoord van het kabinet-Rutte III – 49 procent CO2-reductie in 2030 – was het rekensommetje snel gemaakt. Zes keer die 8 procent komt neer op ongeveer 0,0003 graad Celsius minder opwarming in 2100. Ofwel: onmeetbaar.
    Commotie alom, maar nadat de feiten tweemaal waren gecontroleerd, bleek het getal te kloppen of zelfs nog kleiner te zijn. De Volkskranteindigde de factcheck met de volgende opmerkelijke zinnen: ‘Het klopt dat het Nederlandse klimaatbeleid maar enkele tienduizendsten tot duizendsten van een graad aan opwarming scheelt. Maar over het nut van klimaatbeleid zegt dat eigenlijk weinig.’
    Die laatste zin is bizar. Natuurlijk zegt dit getal juist heel veel over het nut van het klimaatbeleid.
    Hoeveel wij ook uitgeven om de Nederlandse CO2-uitstoot te reduceren, het effect op het wereldwijde klimaat is onmeetbaar klein. Pieter Boot, sectorhoofd bij het Planbureau voor de Leefomgeving en de doorrekenaar van de plannen voor het Klimaatakkoord, riep recent dan ook uit tijdens een technische briefing in de Tweede Kamer: ‘Voor de klimaatverandering maakt het natuurlijk helemaal niets uit of Nederland dit nu wel of niet doet. Dan is belangrijk wat er gebeurt in de rest van de wereld.’
    Juist, essentieel is wat er gebeurt in de rest van de wereld. Nu hebben we sinds eind 2015 het Klimaatakkoord van Parijs waarop ook het Nederlandse klimaatbeleid is gebaseerd. Wat hebben landen daar precies afgesproken? Ten eerste dat de opwarming van de aarde beperkt moet blijven tot 2 graden en liefst zelfs tot 1,5 graad. Ten tweede hebben landen toezeggingen gedaan over wat ze tot 2030 proberen te doen. Die toezeggingen zijn niet bindend, er staan dus geen sancties op als landen ze niet halen.

Elsevier