Jaar uitstel voor asbestsanering

• vrijdag 12 oktober 2018
  • Categorie:
  • De regering schuift de datum waarop Nederland asbestvrij moet zijn, met bijna een jaar op.11-10-2018
    Staatssecretaris Stientje van Veldhoven gaf woensdag 10 oktober soepel toe aan een CDA/VVD-voorstel van die strekking.
    VVD-Kamerlid Eric Ziengs zei dat het wetsvoorstel voor verwijdering van asbest weliswaar 2024 als eindjaar noemde waarop Nederland asbestvrij moet zijn, maar dat er geen precieze datum in staat. Hij stelde daarom voor, samen met CDA’er Maurits von Martels, om als datum 31 december 2024 te nemen. Dit tot verbijstering van Kamerleden Cem Laçin (SP) en Suzanne Kröger (GroenLinks) die stelden dat in alle onderhandelingen over 1 januari 2024 was gesproken, en dat die datum ook in de toelichting bij het wetsvoorstel stond. Maar niet in de wet zelf, antwoordde Ziengs.

Subsidiepot bijna leeg

Staatssecretaris Van Veldhoven nam het voorstel van Ziengs en Von Martels onmiddellijk over. Zij kan eigenlijk niet anders, bleek tijdens het debat. De datum van 1 januari 2024 is onhaalbaar; er is onvoldoende capaciteit bij asbestverwijderingsbedrijven en te weinig geld om sanering uit te voeren bij de eigenaars van asbestdaken. De subsidiepot voor de sanering van asbest is bijna op en Van Veldhoven gaf aan die niet meer aan te vullen. De vijf miljoen euro subsidie was niet bedoeld om alle daken te saneren, vertelde ze, maar om de asbestsanering aan te jagen. En dat is gelukt. Het aantal vierkante meters asbest dat gesaneerd werd, is opgelopen van 7 miljoen in 2014 naar 11 miljoen vorig jaar.
    Om bedrijven te helpen die het geld niet hebben om asbestsanering te bekostigen, wil ze een fonds instellen dat tegen lage kosten geld uitleent voor de sanering van asbest. „Het moet niet zo zijn dat we zeggen ’nu stopt de subsidie, u zoekt het maar uit'“, vertelde ze. Het fonds moet voor iedereen beschikbaar zijn, ook voor bedrijven die het niet kunnen betalen. De staatssecretaris werkt nog uit of en hoe ze asbestsanering kan koppelen aan zaken als duurzaamheid (zoals het plaatsen van zonnepanelen) en leegstand.

Vijftien moties

Na afloop dienden de Kamerleden maar liefst vijftien moties in. Een belangrijk aantal daarvan vroeg de regering om het saneren van asbestdaken meer betaalbaar te maken, hetzij door het instellen van een nieuwe subsidie of andere vorm van financiering, hetzij door het verlagen van de kosten van afvoer, door bijvoorbeeld de afvalstoffenheffing te verlagen in het geval van asbest. Andere moties vroegen om een verhoging van de capaciteit bij asbestsaneerders door bijvoorbeeld werknemers sneller te certificeren. Dinsdag stemt de Kamer over de moties.
    Pigbusiness.nl logo