Leegstand op Kooypunt

• woensdag 25 juli 2018
  • Den Helder - Vijftien panden te koop/huur - Bedrijven Protislank en King blazen eveneens aftocht
    Casper Duin 25-7-2018

Doordat diverse bedrijven recent afscheid hebben genomen of hun vaarwel hebben aan- gekondigd, ontstaat leegstand op bedrijventerrein Kooypunt.

Twee weken geleden werd adviesbureau Advisafe door de rechtbank failliet verklaard, waardoor het prominente pand aan de Koperslagersweg nu te koop staat.

Deze week voegden zich twee bedrijfsgebouwen daarbij. Protislank, bedrijf in afslankproducten, heeft het onderkomen aan de Koperslagersweg verruild voor een verhuizing naar Roermond. ,,Vanwege overname en om dichterbij de Belgische markt te zitten", meldt een medewerkster.

Op de hoek van de kruising Schrijnwerkersweg en Scheepmakersweg komt binnenkort het omvangrijke pand (4247 m2) van King BV in de verkoop. De distributeur van disposables, hygiëneproducten en verpakkingen verlaat Den Helder op 1 januari 2019. De vestiging wordt verplaatst naar Tiel. Over het lot van de 23 personeelsleden, kon King geen mededelingen te doen.

Zorgen

Met het recent vrijkomen van de drie bedrijfsgebouwen komt het aantal te koop/huur staande bedrijfspanden op Kooypunt op vijftien. In totaal is er ruim 13.000 m2 vacant.

"Natuurlijk baart leegstand ons zorgen", stelt Jacques de Waal, voorzitter van de ondernemers-       vereniging Kooypunt. ,,Ik zie alleen geen gemene deler. De crisis in de offshore nekte Advisafe, zoals wel meer bedrijven in de stad. Als je moet bezuinigen, komen de cursussen eerst aan de beurt. Protislank kwam, werd overgenomen en ging weer. En zij huurden overigens slechts een deel van het pand. King, daar weet ik niks van. Ze zijn ook geen lid van ons. Allemaal op zichzelf staande verhalen. We krijgen van onze leden geen geluiden dat er structureel iets mis is met huur, infrastructuur of wetgeving. Leegstand is vanzelfsprekend geen fraai gezicht. Je wilt bedrijvigheid hebben op Kooypunt. Ik hoop dat de vrije plekken snel worden gevuld."

Vrachtwagens

Volgens De Waal kan het niet liggen aan de inspanningen van alle belanghebbenden. ,,Port of Den Helder is uitstekend bezig met acquisitie. We zijn druk doende met het aanpakken van de vele geparkeerde vrachtwagens en opleggers op Kooypunt. Dat is geen gezicht en bovendien zeer gevaarlijk."

,,Ik vind het getal van vijftien panden wel meevallen", reageert makelaar Mark Heemskerk van Jongewaard Heemskerk NVM Makelaars, dat een groot bedrijfsaanbod heeft. ,,Dat zijn er in het verleden wel meer geweest. Ook zie ik geen raakvlakken tussen de drie recente gevallen. Ik mag zeker niet zeggen dat de handel in bedrijfsgebouwen wild is en dat er al verkopen aanstaande zijn, maar er is zeker belangstelling voor de panden op Kooypunt. Dat merken we. Veel staan pas kort in de verkoop. Sommige wat langer. Het is net als met woningen. De minder aantrekkelijke bedrijfspanden blijven langer op de markt."

Noordhollands Dagblad

Ben benieuwd hoeveel subsidie deze bedrijven destijds opgestreken hebben bij de vestiging. En nu ervandoor/failliet en Nieuwediep blijft verlaten achter (zoals gewoonlijk). Wie volgt?

Sam Kooy zei

Dito bevolkingsgroei van Den Helder. Uitsluitend neergang. Is al een kleine stad maar over 30 jaar nog slechts een dorp !

Misschien iets voor Hollands Kroon om de panden over te nemen?
    Met een prachtige lege haven vlakbij moet wethouder Meskers er toch brood in zien en bovendien is het voor Hollands Kroon geen enkel probleem als er vrachtwagens her en der geparkeerd staan, zelfs niet in woonwijken.

Ben het niet met dhr. Kooy eens want steeds meer Nederlandse mensen verlaten de grote steden die overgenomen worden/zijn door migranten en zoeken hun heil elders. Precies zo als in de meeste landen van de EU. Verstandige landen als Polen, Hongarije, Tsjechië, Oostenrijk en tegenwoordig ook Italië daargelaten, die hebben een import stop.