Botswagenrel in Hippolytushoef lijkt in loopgravenoorlog te ontaarden

• vrijdag 1 juni 2018
  • Hollands Kroon - Hippolytushoef - De gemeente dreigt, als niet alsnog aan de wensen wordt voldaan, geen vergunning voor de zomerkermis in Hippolytushoef te verstrekken.
    Martijn Gijsbertsen 1-6-2018
    Of de zomerkermis in Hippolytushoef (26-30 juli) doorgaat, is nog steeds ongewis. Er is tot dusverre geen oplossing voor het conflict tussen de firma Jonker-Blokker, botswagenexploitant, en de gemeente Hollands Kroon.
    Het kermisbedrijf heeft van burgemeester Jaap Nawijn tot 1 juni de tijd gekregen om met een alternatief plan voor de indeling van de Hippolytushoever kermis te komen.

Calamiteiten

Nawijn staat niet langer toe dat de botswagenbaan op het Kerkplein komt te staan.
    Dit vanwege vermeend gevaar van brandoverslag voor omliggende panden en omdat hulpdiensten er bij calamiteiten niet goed langs kunnen.
    Karin Jonker-Blokker noemt de rel over de autoscooters ’spijkers op laag water zoeken’.

Tappunten

,,Rondom onze attractie zijn vier tappunten te vinden om brandslangen voor bluswater aan te koppelen’’, weet zij. ,,Bovendien staat de baan vier meter uit de gevel, ruimte zat lijkt mij.’’
    Het conflict speelde in 2017 ook, bedreigde toen het doorgaan van de kermis eveneens, had destijds zelfs een rechtszaak tot gevolg en leidde uiteindelijk tot een noodoplossing met brandwachten. Die optie is nu volstrekt ondenkbaar.

Noodoplossing

,,Er is duidelijk verteld dat het toen een noodoplossing betrof en dat er voor 2018 een alternatieve locatie voor de botswagens moest komen’’, aldus woordvoerster Noortje Slot van Hollands Kroon namens de burgemeester.
    Zij laat weten dat de firma Jonker-Blokker recent een nieuwe tekening heeft ingediend, waarbij de autoscooterbaan en aantal meter is verschoven.
    ,,Die staat nog steeds ingetekend op het Kerkplein en dat is niet de bedoeling, want daarmee wordt niet voldaan aan de veiligheidseisen.’’

Zwijgplicht

,,Wij zijn echt verbolgen over de hele kwestie’’, aldus Jonker-Blokker. ,,Te meer daar wij van de gemeente er niks over naar buiten mochten brengen, een soort zwijgplicht hadden om commotie te voorkomen, en zij dat opeens zelf doen.’’
    Tijdens de laatste gemeenteraadsvergadering heeft zij als inspreekster haar ongenoegen over de gang van zaken geuit.
    Sindsdien zit er weinig schot in de zaak, die zich ontwikkelt als loopgravenoorlog.
    ,,Een oplossing hebben we niet. Alternatieve locaties zijn er niet: op ’t Hoekje kunnen we niet staan, omdat daar de zweefmolen staat. Die heeft een grotere draaicirkel dan de botswagenbaan, dus we kunnen ook niet ruilen. Het Aldi-parkeerterrein is onbespreekbaar voor de supermarkt. En het Groene Hart is te afgelegen.’’

Traditie

Omdat het kermisseizoen al van start is gegaan en zij razend druk is, heeft Jonker-Blokker geen overleg met andere exploitanten kunnen voeren.
    ,,Het enige wat ik weet, is dat zij niet naar Hippolytushoef komen, als er geen botswagens staan. Dan wordt een decennia-oude traditie de nek omgedraaid.’’

Horeca

Mocht de kermis in Hippolytushoef niet doorgaan, dan kan dat vervelende gevolgen hebben voor de horeca in het Wieringer dorp. Zo waarschuwt Jonker-Blokker.
    ,,Kroegen teren op die paar dagen kermis, halen daar een flink deel van hun omzet mee’’, weet zij. ,,Moeten ze die missen, dan kan het best tot faillissement leiden.’’
    Jonker-Blokker stelt dat Hollands Kroon geen boodschap heeft aan de eventuele nasleep daarvan.
    ,,Zoiets heeft een olievlekeffect: het verenigingsleven, dat gebruik maakt van kroegen, heeft dan geen onderdak meer.’’

Noordhollands Dagblad

Dekker zei

Laat ik nou toch altijd gedacht dat bestuurders in een Democratie uitvoeren wat het grootste deel van de bevolking wil?
    Kennelijk geeft de Gemeente Hollands Kroon een andere uitleg aan de Democratie, ook al is het dan geen Democratie meer. Helaas heeft het overgrote deel van de Europese bestuurders geen boodschap meer aan wat het overgrote deel van de bevolking wil.
    Als makke schapen worden we naar de slachtbank geleid.

Zorro zei

Stel de kermis uit tot 1 september, de dag dat Nawijn opsodemietert en maak er dan een groots volksfeest van.

Sam Kooy zei

En daar is die arrogante Jaap Nawijn schuldig aan. Tot zijn laatste zucht vanachter zijn bureau tot-en-met de dag van zijn aftreden (op zijn Amsterdams: opgezouten is) ! Kan er alsnog een dik feest worden gevierd maar dan in geheel Hollandskroon. Welk een onmogelijk mens !

Johann zei

De democratie eindigt na het tellen van de stemmen. Als verkiezingen iets bestuurlijk zouden kunnen veranderen dan werden er geen verkiezingen meer gehouden. Stemmen is voor de naïeve mens die nog in sprookjes gelooft.Ik weet inmiddels beter en geloof enkel in mij zelf.

Waarom kan je van een noodoplossing zoals in 2017 geen definitieve oplossing maken? @Dekker, je hebt gelijk. De meeste hebben het niet door dat dit gewoon de agenda is. Letterlijk naar de slachtbank, en dat vertellen ze al op Georgia Guidstones, een wereldbevolking van maximaal 500 miljoen mensen. Verschillende agenda's werken daar naar toe zoals Agenda 2030, Rewilding Europe, etc. Lokaal, provinciaal, landelijk, Europees globaal is dat de weg die gevolgd wordt. Wat gaan wij er aan doen om nog een toekomst te garanderen voor de huidige kinderen en de generaties erna?

Sam Kooy zei

Het is het genoegen van Nawijn om kapot te maken wat hij kan. Zie bijv. de protestacties terzake van de Zorg in/bij het gemeentehuis. Dit is o.a. de reden dat hij weggetrapt is uit Heemskerk. En dit pikkem jullie Hollanndskroners vanuit mijn gemeente Texel ? Ik zou hem bijna publiekelijk aanpakken als ik jullie was tenzij er nog sprake zou zijn van enig gesprek met hem. Hoop hierop ? 0 %.