Personeel thuiszorg afgeknepen

• vrijdag 1 juni 2018
  • Categorie:
  • Amsterdam - Tarieven Noord-Holland onder de maat - Leidse regio betaalt beter.

Marlin Mulder 31-5-2018

Medewerkers van de thuiszorg verdienen bijna in iedere gemeente te weinig. Dat blijkt uit onderzoek van werkgeversorganisatie Branchebelang Thuiszorg Nederland (B TN).
    ,,Een zorgwekkende trend." Zorgaanbieders zijn al jaren ontevreden over de tarieven in de huis- houdelijke hulp. Oud-staatssecretaris Martin van Rijn (Volksgezondheid) sloot daarom in 2015 een akkoord met vakbonden en werkgevers over betere tarieven voor onder meer medewerkers in de thuiszorg. Volgens Hans Buijing, bestuurder van BTN, betalen gemeentes nu nog vaak te weinig voor thuishulp, omdat veel contracten met zorgaanbieders al voor dit akkoord zijn afgesloten en geldig blijven.

,,Wij vinden dat die contracten opengebroken en aangepast moeten worden."

'Niet uitkomen'

BTN vroeg aan zorgaanbieders of ze konden uitkomen met de tarieven die gemeentes voor thuishulp betalen. In veel gevallen blijkt dat niet zo te zijn. Dit gaat om thuiszorg die wordt betaald uit de Wet maatschappelijke ondersteuning (wmo). Wat een medewerker in de thuiszorg precies hoort te verdienen, wil BTN niet zeggen 'om de markt niet verder te verstoren'. Volgens zorgaanbieders komen zij met een uurtarief. van 25 euro per uur voor thuis- zorg niet uit en ligt het bedrag dat zeven gemeentes krijgen, vaak nog onder dit tarief.

In bijna heel Noord-Holland zijn de prijzen onder de maat. Zo krijgen onder meer de thuiszorgmedewerkers in Hoorn, Alkmaar, Haarlem en Purmerend een te laag uurtarief, aldus de werkgeversorganisatie.In sommige plaatsen zoals Heerhugowaard en Schagen wordt volgens de werkgeversorganisatie precies genoeg betaald voor zorgaanbieders om quitte te draaien.

Leiden en Texel

In onder meer Voorschoten, Wassenaar, Noordwijk en op Texel betalen de gemeenten beter. Van sommige steden, zoals Zaandam en Leiden, zijn de gegevens niet bekend. Maar volgens BTN zal de thuishulp daar niet veel beter betaald krijgen dan in de rest van het land.

Landelijk gezien geeft de helft van de gemeenten te weinig uit aan thuiszorg. Buijing noemt dit een zorgwekkende ontwikkeling. Doordat de overheid wil dat mensen steeds langer thuis wonen, is er ook meer behoefte aan thuiszorg. Maar zorgaanbieders hebben het moeilijk. ,,We zijn in een negatieve spiraal terechtgekomen' Gemeentes bieden thuiszorg dikwijls onder de kostprijs aan en ma- ken bijvoorbeeld afspraken met andere gemeentes, waardoor er voor zorgaanbieders heel weinig ruimte is. Hierdoor houden ze amper geld over om te investeren in trainingen, cursussen en noem maar op. Terwijl het juist belangrijk is om te investeren in personeel."

Volgens Buijing gelden de lage prijzen van de gemeente niet alleen voor medewerkers van de thuishulp. Ook aan bijvoorbeeld wijkverpleegkundigen wordt niet genoeg geld uitgegeven. Daarnaast zorgen deze ontwikkelingen volgens Buijing voor een slecht imago voor de thuiszorg. "De werkdruk is al ontzettend hoog door onder meer een tekort aan personeel. Door dit ook niet genoeg te betalen, kiezen minder jongeren ervoor om in de zorg te gaan werken. Dat moeten we niet willen".

Noordhollands Dagblad