Totaalverbod 'neonics' behalve in afgesloten kassen

• vrijdag 27 april 2018
  • Categorie: , , ,
  • Het verbod zal op 1 januari 2019 van kracht worden.
    27-4-2018

Experts uit alle lidstaten van de Europese Unie hebben vandaag (vrijdag) in Brussel een totaalverbod afgekondigd op het gebruik van neonicotinoïden ('neonics').Het verbod zal op 1 januari 2019 van kracht worden.

De experts maakten een uitzondering op het verbod voor gebruik in afgesloten kassen, op voorwaarde dat daar geen bijen met deze pesticide in aanraking kunnen komen.

Het verbod komt er op voorstel van de Europese Commissie. De experts kwamen vrijdag in Brussel vrij snel tot hun besluit. Ze volgden het standpunt van de Europese Commissie die haar voorstel voor nieuwe goedkeuringsvoorwaarden had gebaseerd op de risico’s van de belangrijkste stoffen in de pesticide: imidacloprid, clothianidin en thiamethoxam.

Goedkope en doeltreffende pesticiden

Neonicotinoïden zijn goedkope en doeltreffende pesticiden. Ze worden op het zaad van planten gespoten, waarna de pesticide zich verspreidt over de hele plant. Ze bevinden zich ook in de nectar en het stuifmeel, waardoor ze de bijenpopulatie al zwaar hebben uitgedund. Bovendien komt het gif ook in de bodem terecht, waarlangs het beken, plassen en rivieren verontreinigt. Neonicotines zijn een soort zenuwgas: ze verlammen de insecten tot ze doodgaan.

Enkele maanden geleden nog noemde het Europees Voedselagentschap (EFSA) de pesticide schadelijk voor bijen. Het baseerde zich daarbij op wereldwijd enkele duizenden studies.

Akkerwijzer Tekst: Jan Schils