Kade in Vissershaven is 'onwerkbaar' voor Luijt

• vrijdag 27 april 2018
  • Categorie: , ,
  • Hollands Kroon - Den Oever - Machinefabriek/ dokbedrijf Luyt BV in Den Oever heeft in de Vissershaven, nabij het havenkantoor, de beschikking gekregen over een onbruikbare werkkade.
    Martijn Gijsbertsen 27-4-2018

De voltooiing van de kade is, ondanks afspraken hierover met Hollands Kroon, verre van compleet. Zo stelt Barbara Boerlijst, adviseur van Luyt.

Schouw

,,Daarom heeft het bedrijf medio maart raadsleden, college en ambtenaren uitgenodigd voor een schouw. Circa vijftien politici hebben een kijkje genomen en besproken wat knelpunten zijn. De gemeente gaf geen gehoor aan de uitnodiging. Twee ambtenaren kwamen eind maart langs. Daarbij is een lijst van dertien punten doorlopen, waarvan er toen één was geregeld: stroom. Aangelegd door Luyt zelf, terwijl de gemeente verantwoordelijk is voor infrastructuur en bijbehorende voorzie- ningen."

Boerlijst vertelt dat de afgelopen maanden urenlang met Hollands Kroon is overlegd, de kade zou januari gereed zijn.Daarbij zijn afspraken gemaakt en herbevestigd. De concrete acties heeft dat tot dusverre volgens de Luyt-adviseur nauwelijks geleid. ,,De kadehoogte is niet op orde. De kadevloer is hobbelig en ongeschikt, want volgens het RUD (milieudienst, red.) niet vloeistofkerend", licht zij toe.

Toch zijner schepen afgemeerd, omdat dat in de oude locatie aan de dorpskant van de Vissershaven
    vanwege werkzaamheden (dijkversterking en kadeverbreding) niet meer kan en mag. ,,In feite zijn we in overtreding, strafbaar. Dit is overmacht. Wanneer je een huis huurt, ga je er toch ook vanuit dat
    de boel knap wordt opgeleverd en in orde is?"

Luyt zet ook vraagtekens bij de belastbaarheid van de kade op het klinker gedeelte en de toegankelijk-
    heid voor zwaar materieel, zoals de 40-tons hijskraan.

,,Er is geen aansluiting op de waterleiding. Er is sowieso geen water. Er staat geen hek, terwijl het
    werkterrein moet zijn afgesloten. Daar zijn we ook over op de vingers getikr. Nu blijkt dat we dat
    zelf moeten regelen en de gemeente de rekening betaalt. Zo is telkens wel iets, waarmee wij laat
    worden geconfronteerd."

Volgens Boerlijst wordt het geduld van Luyt behoorlijk op de proef gesteld. ,,Het is Kafka in het
    kwadraat. Het is bizar en maakt mensen binnen het bedrijf chagrijnig, omdat we zo belemmerd worden in ons werk op de haven."

Woordvoerster Noortje Slot laat namens Hollands Kroon weten dat de gemeente geen commentaar wil geven.,,Wij communiceren met het bedrijf, niet via de pers."

Noordhollands Dagblad

l

Kapitein Rob. zei

Geachte firma Luyt,

Denkt U nu echt dat dat zooitje klungels ook maar iets begrijpt van praktische zaken en problemen waar Uw bedrijf mee van doen heeft? Het enige wat door hun stompzinnige koppen heen gaat als U een' rondleiding' is geeft is : 'hoe kan ik hier politiek zo ongeschonden mogelijk doorheen komen en/of in hoeverre kan ik hier politiek voordeel uit halen.
    Het zijn criminelen die ons regeren; geen bestuurders en hebben met de bevolking niets op.

Sam Kooy zei

Ik heb maanden geleden de direktie van Luijt (mevr Luijt) schriftelijk reeds gewaarschuwd voor het debacle. Gemeentebestuur trekt zich er niets van aan. En .... nu komt Meskers óók nog terug !!!! Sterkte fa. Luijt ! Laat je niet piepelen.