Kwart overheden in de fout met publiceren van verordeningen

• zaterdag 9 december 2017
  • Categorie:
  • Ruim een kwart van de gemeenten, provincies en waterschappen maken verordeningen in 2017 niet rechtsgeldig bekend of publiceren deze in zijn geheel niet. Dat blijkt uit onderzoek van bestuurskundig onderzoeks- en adviesbureau Daadkracht.

Aantal juist gepubliceerde verordeningen stijgt
    Een online publicatie van een verordening voldoet bijvoorbeeld niet aan de technische eisen of aan de juiste vormvereisten waardoor ze niet in werking treden. Het percentage van juist gepubliceerde elektronische bekendmakingen is de afgelopen jaren gestaag toegenomen. In 2014 ging het om 83,4 procent, een jaar later om 87,3 procent en van de verordeningen van 2016 is 92,4 procent juist gepubliceerd.

'Trend wordt doorgezet'
    Gemeenten gingen in 2016 bij 7,5 procent van de verordeningen de fout in, met name bij belastingverordeningen voor 2017, zo schrijft Daadkracht in een factsheet over het onderzoek. ‘Gemeenten zetten hiermee de trend door dat relatief steeds meer verordeningen rechtsgeldig bekendgemaakt worden. Toch blijft het zorgwekkend dat 7,5 procent van de door de Raad in november en december 2016 vastgestelde verordeningen in formele zin geen rechtskracht krijgt.’ Volgens Daadkracht heeft publiciteit rondom de eerdere onderzoeken er voor gezorgd dat tientallen gemeenten een tweede bekendmaking gedaan hebben of een rectificatie geplaatst hebben van de (belasting)verordeningen 2017. Toch zijn er ruim driehonderd gemeentelijke verordeningen niet op een rechtsgeldige wijze gepubliceerd.

Provincies en waterschappen
    Provincies doen het beter dan gemeenten: alle elektronische bekendmakingen van provincies voldoen aan de technische eisen en de vormvereisten voor een rechtsgeldige bekendmaking. Zij gaan echter een aantal keer de fout in door verordeningen in zijn geheel niet te publiceren. Het gaat volgens Daadkracht om in totaal drie verordeningen in 2014, één verordening in 2015 en twee verordeningen in 2016 die niet online terug zijn te vinden. Ruim 18 procent van de waterschappen maakt eind 2016 één of meer verordeningen niet rechtsgeldig bekend. Het gaat om twee verordeningen die niet bekendgemaakt zijn en twee verordeningen die niet op de juiste wijze zijn gepubliceerd.  Eind 2014 en eind 2015 was het aantal waterschappen dat de fout in ging nog ongeveer een derde.
    Zie voor meer informatie het trendonderzoek van Adviesbureau Daadkracht

Binnenlands Bestuur 6-12-2017