Genootschap blijft jagen op gemeente

• donderdag 14 december 2017
  • Hollands Kroon - Anna Paulowna - Als Hollands Kroon niet binnen veertien dagen het Cuypersgenootschap een dwangsom betaalt, sleept de erfgoedorganisatie de gemeente voor rechter.
    Lydia Jasper 14-12-2017

Het gaat om 1260 euro. Dit is de  maximale dwangsom die een instantie wettelijk mag opleggen. Her Cuypersgenootschap vroeg Hollands Kroon in juli 2015 om vier panden de status van gemeentelijk monument te geven.

De gemeente heeft hierop nooit gereageerd. Hollands Kroon is in juli 2017 in gebreke gesteld. Ook daar trok de gemeente zich niets van aan, stelt secretaris Leo Dubbelaar van het genootschap. Nu is de maat vol voor 'Cuypers'. De termijn van twee weken loopt daags voor kerst af.

Nooit eerder stapte de stichting naar de rechter om een dwangsom te innen. ,Jaarlijks leggen wij een of twee gemeenten een dwangsom op vanwege het niet reageren op een verzoek voor aanwijzing tot monument", zegt Dubbelaar.

Meestal betaalt een gemeente alsnog, soms wordt de dwangsom ingetrokken. Dubbelaar: ,,Nu zetten wij door. Hollands Kroon heeft weinig op met monumenten."

De gemeente wil niet betalen. Ook wil ze niet zeventien monumenten van de provincie overnemen. "Wij gaan zo snel mogelijk praten met de stichting", aldus een woordvoerster.

___________________________________________

vervolg
    "Wij krijgen geen voet aan de grond in Hollands Kroon"

Ed Dekker 14-12-2017

Geen bevlogen wethouder, een gemeenteraad die niets heeft met oud, lange tijd geen ambtenaar monumenten. Secretaris Leo Dubbelaar van Stichting Cuypersgenootschap weet niet precies waar het'm in zit bij Hollands Kroon. ,,Maar wij krijgen daar geen voet aan de grond. Daarom de dwangsom en daarom desnoods naar de rechter, Het oude gemeentehuis van Wieringermeer in Wieringerwerf is een van de vier panden die de landelijke erfgoed-organisatie aanbeveelt als gemeen- telijk monument.

,,Op ons verzoek van bijna 2,5 jaar geleden hebben wij nooit officieel antwoord gehad", stelt Dubbelaar.

Volgens Noortje Slot van de gemeente is er wel degelijk contact geweest met het Cuypersgenootschap. Dubbelaar:

,,Alleen telefonisch en per mail, en dan nooit inhoudelijk. Formeel hebben wij nooit iets gehoord." Op 19 februari praat de raad van Hollands Kroon over hoe om te gaan met monumenten. Dubbelaar heeft daar 'vooralsnog' weinig vertrouwen in. ,,De verantwoordelijk wethouder (Frits Westerkamp, red.) is opgestapt".

Noordhollands Dagblad

Sam Kooy zei

En ......... Noortje Slot liegt dus. Niet alleen zij maar evenals meerderen binnen de muren van het gemeentehuis en zij die de brui er aan gaven !

Zelfsturende teams oorzakelijk die alles voor zichzelf houden? Vraag het de wethouder en die weet dan niks? Ook maar aftreden dan?

Als je als burger een boete krijgt, dan moet je die betalen, want anders! Waarom zou de gemeente zich daaraan wel mogen onttrekken? Zullen we dan ook maar stoppen met ozb betalen?

Nog beter is om het de verantwoordelijken de boete zelf te laten betalen. Helaas bestaat het bestuur en aanverwanten van deze Gemeente uit een stel zuinige op veel geld beluste boeren die in elke geleding van de politiek de dienst uit maken.
    dat is al jaren zo en dat zal nooit veranderen, het zijn cultuurbarbaren.