Ook college Hollands Kroon wist niks

• donderdag 2 november 2017
  • Hollands Kroon - Wie is de baas in Hollands Kroon?
    Verslaggevers Noordhollands dagblad
    Die vraag werpt zich op na het aftreden donderdag van de wethouders Frits Westerkamp (Lada) en Theo Meskers (VVD).
    Niet alleen de gemeenteraad blijkt onjuist, onvolledig en niet tijdig geïnformeerd over de kostenoverschrijding van minimaal 2,4 miljoen euro bij de verbouwing van de gemeentehuizen De Ontmoeting en het Kroondomein in Anna Paulowna. Dit geldt ook het college van burgemeester en wethouders.

Geëmotioneerd

,,De beeldvorming dat we in deze gemeente maar wat aanrommelen en er miljoenen over de balk worden gesmeten zonder dat iemand dat in de gaten heeft, betreur ik’’, zei Meskers, die zichtbaar geëmotioneerd was.
    ,,De raad is niet doelbewust door het college op het verkeerde been gezet. Dit was niet te vermijden, omdat ook het college niet de juiste informatie op tafel had.’’

Loyaliteit

,,Dat is gebeurd doordat adviseurs zich hebben vastgebeten in hun eigen ambities en niet gekozen hebben voor loyaliteit aan het bestuur, maar aan de ambtelijke top.’’
    Voordat financieel wethouder Meskers met die onthulling kwam, liet zijn collega Westerkamp al aangeslagen doorschemeren dat het college door ’wrange fouten onvoldoende grip op planning en controle’ van de miljoenenprojecten heeft gehad.
    ,,In dit dossier vol verrassingen, dat mij niet vrolijk stemt, bleken zelfs nadat de overschrijdingen aan het licht zijn gekomen toch nog financiële onjuistheden te staan. Daarop hebben we onze eigen accountant, BDO, ingeschakeld.’’
    Westerkamp betuigde zijn spijt dat hij de ’zware valpartij’ niet meer kan terugdraaien en besefte dat het vertrouwen in het bestuur een deuk heeft opgelopen.
    Hij riep de gemeenteraad op het vertrouwen in de gemeentelijke organisatie te behouden, want ’deze wake-up call is duidelijk doorgedrongen’.
    Hoe nu verder, was donderdag de vraag. Met nog een paar maanden te gaan tot aan de gemeenteraadsverkiezingen op 21 maart, liet oppositiepartij ChristenUnie weten te hopen dat de twee overgebleven wethouders - Theo Groot (CDA) en Mary van Gent (Senioren Hollands Kroon) - op hun post blijven zitten.
    Overigens hadden alle partijen waardering en respect voor de twee opgestapte wethouders, die met hun vertrek ’erkenden wat er fout is gegaan’ en hun (politieke) verantwoordelijk namen.
    De VVD liet direct na het opstappen van partijgenoot Meskers weten dat hij lijsttrekker blijft voor de liberalen. ,,De VVD is trots dat Theo Meskers unaniem door de leden is gekozen tot onze lijsttrekker voor de verkiezingen en heeft alle vertrouwen in een goed resultaat’’, aldus voorzitter André Lont.

Brandalarm

Opschudding in de raadszaal. Vlak nadat wethouder Frits Westerkamp zijn aftreden bekend maakt en wethouder Theo Meskers met zijn verklaring wil beginnen, gaat het brandalarm af. Burgemeester Jaap Nawijn loodst raadsleden en publiek naar buiten voor de verplichte ontruiming. Het bleek loos alarm.
    Noordhollands Dagblad

Hoe is het mogelijk dat Meskers financiën heeft gekregen terwijl hij een aantal jaren geleden nog door een aantal partijen voor de rechtbank werd gedaagd wegens wanbetaling.

Jervin Tonneman zei

Klopt het zijn ook wanbetalers zij hebben immers nog geen cent betaald.

Sam Kooy zei

College wist van niks ? Beste smoes welke ik de laatste jaren te horen heb gekregen. Zij hebben zichzelf niet doen inleven in hun portefeuille en de daaraan verbonden werkzaamheden. Finesse's ? Had niet behoeven. De grote lijnen: dáár heeft het aan gemankeerd. Zich inleven in situaties van welke aard dan ook. Elk excuus is hier onacceptabel. Elke verontschuldiging dito. Zij waren - overigens het gehele college - de échte schuldigen !