Bestuurlijke crisis Hollands Kroon compleet

• donderdag 2 november 2017
  • Categorie: , ,
  • Hollands Kroon - Met het opstappen van twee wethouders is de politieke en bestuurlijke crisis bij Hollands Kroon donderdag compleet geworden.

Thumbnail
    Frits Westerkamp (LADA) en Theo Meskers (VVD) leggen hun portefeuille neer vanwege een kostenoverschrijding van ruim 2 miljoen euro bij de verbouwing van twee gemeentekantoren en het onjuist en niet tijdig informeren van de gemeenteraad daarover.

Overschrijding
    Onlangs moesten twee topambtenaren al vertrekken bij Hollands Kroon vanwege de financiële problemen bij de gemeente en omdat zij het college daarover niet juist en tijdig hebben geïnformeerd. Deze week bleek uit een rapport van de gemeentelijke ‘auditcommissie’ dat de verbouwing van twee gemeentekantoren zo’n 2,3 miljoen euro duurder uitvalt dan gepland. Eerder werd nog uitgegaan van een overschrijding van 1,2 miljoen euro.

Emoties
    Wethouder Meskers (VVD) slaagde er, overmand door emoties, niet in om zijn afscheidsspeech af te maken. Even daarvoor had hij betoogd dat er geen sprake is van doelbewuste misleiding van de gemeenteraad. ‘Ik heb u juist willen informeren, maar dat heb ik niet kunnen doen.’ Dit omdat hij zelf niet de juiste informatie van de ambtelijke top van de gemeente zou hebben gekregen.

Valpartij
    De gemeenteraad noemt het opstappen van de twee wethouders onvermijdelijk. De raadsleden vinden dat Hollands Kroon te veel en te snel heeft willen veranderen en dat de interne controle tekort heeft geschoten. Meerdere raadsleden twijfelen nu of de fusiegemeente de ambitieuze koers – onder meer het werken met zelfsturende teams en een grote verantwoordelijkheid voor de ambtelijke organisatie –  moet voortzetten. Tijdens zijn afscheidsspeech riep Westerkamp de raad op om dat toch vooral wel te doen. ‘Nu heeft er een valpartij plaatsgevonden en dat doet heel erg pijn. Maar ik hoop dat u vertrouwen houdt in de koers en de organisatie van Hollands Kroon. Er gaat namelijk ook heel veel goed.’

Privéredenen
    Onlangs is er een herstelplan, ‘Balans 2018’, gepresenteerd om Hollands Kroon weer uit het dal te krijgen. Burgemeester Nawijn zei donderdagavond in het plan te geloven. Overigens maakt Nawijn, anders dan zich had voorgenomen, geen gebruik van de mogelijkheid tot herbenoeming. Zijn huidige termijn loopt op 1 september 2018 af. De burgemeester geeft ‘privéredenen’ op als reden voor zijn besluit.
    Binnenlands Bestuur

Bakker zei

Het is al vele jaren een puinhoop bij de Gemeente, wat er nu is gebeurd is slechts het resultaat van jarenlange onkunde van wethouders, burgemeesters en ambtenaren.
    De andere 2 wethouders zijn mede verantwoordelijk en hadden ook moeten aftreden, Nawijn trekt al aan zijn kuierlatten dus die mag helaas nog een paar maanden foute declaraties indienen en de bewoners van Hollands Kroon beledigen.

Laten we vooral NIET VERGETEN dat Stichting JAS over deze wantoestanden
    en foute VVD- ers al jaren schrijft.
    Niemand heeft deze ongeoorloofde praktijken zo goed in kaart gebracht als Stichting JAS.
    Complimenten hiervoor. Ieder ander had het bijltje er al lang bij neer gegooid.
    Al jaren volgt Stichting JAS de raadsvergaderingen op de voet en is hierbij ook lichamelijk aanwezig. Nogmaals wil ik mijn grote bewondering hiervoor uitspreken.

Maar gelukkig hebben nu Nazuurwijn, GeldMeskers en nog wat van dit tuig het veld moeten ruimen.

Maar je zal het zien bij de..................................... G E M E E N T E R A A D S V E R K I E Z I N G E N ..............
    komend voorjaar. Wie gaat er nog VVD stemmen? Dat zijn alleen maar mensen die er financieel beter van worden.
    Lang leve Hollands Kroon. Deze titel zouden ze niet mogen dragen!
    Ik reageer anoniem omdat dit tuig een lange arm heeft.
    De lange arm van Hollands Kroon.
    Een burger die alles op de voet heeft gevolgd de afgelopen jaren.
    Maar wat wil je nou met mensen die er zitten alleen voor hun eigen belang. Eigen belang is VVD.

Theo Moras. zei

Waarschijnlijk hebben secretaris Cremers en Verhoeks het ook niet geweten en zijn ze daarom vertrokken bij deze SLIMME zelfsturende gemeente en werden zij er mede verantwoordelijk voorgehouden door de wethouders.
    Arthur Cremers kan hier duidelijkheid ingeven maar zal dit naar buiten willen of mogen brengen.