Kermis afgeblazen om botsautoruzie

• dinsdag 25 juli 2017
  • Hollands Kroon -  Hippolytushoef - De kermis in Hippolytushoef, die vandaag zou worden opgebouwd en vanaf donderdag had moeten draaien, gaat niet door.

Martijn Gijsbertsen

Exploitanten verklaren zich volgens de Stichting Behoud Nederlandse Kermissen uit Oude Niedorp solidair met de uitbater van de botswagenbaan, de firma Jonker-Blokker uit Hippolytushoef. Die mag haar attractie van burgemeester Jaap Nawijn van Hollands Kroon niet op de vertrouwde plek aan het Kerkplein plaatsen vanwege de brandveiligheid.

Diverse (winkel) panden bevinden zich volgens de gemeente te dicht bij de baan. Bovendien kunnen hulpdiensten aan een kant niet langs de attractie. ,,Er kan veel, maar Hollands Kroon wil geen tweede Volendam of En schede worden", stelde gemeentewoordvoerder Frans van der Gragt namens de burgemeester. Hij doelde op de nieuwjaarsbrand en vuurwerkramp met fatale gevolgen.

De exploitant bestrijdt het vermeende brandgevaar, stelt dat aan alle normen wordt voldaan en vocht de beslissing van Nawijn gisteren via een spoedprocedure bij de Alkmaarse bestuursrechter aan. De uitbater haalde bakzeil.

,,Daarmee wordt een Wieringer traditie 'vermoord' , die sinds 1895 bestaat", verwoordde bestuurslid Piet van den Berg namens de Stichting Behoud Nederlandse Kermissen.

,,Als de hoofdattractie er tussenuit valt, zien andere exploitanten het niet zitten om te komen. Wij gaan ervan uit dat zij ook  niet opdagen."

vervolg

Plaats op kermis kwijt

,,Zelfs wanneer alle 21 botswagens in dezelfde hoek vlakbij bebouwing staan en tegelijkertijd worden aangestoken - uit zichzelf vliegen ze niet in brand - blijven we binnen de veiligheidsnormen. De kans dat dit slechtst denkbare scenario zich voltrekt, is praktisch nul. Dus waarom de autoscooterbaan weg moet van de plek die we al generaties innemen, bij ons een volstrekt raadsel."

Zo betoogde Karin Jonker-Blokker van de gelijknamige kermisfirma ulg Hippolytushoef gisteren bij de Alkmaarse bestuursrechter. Zij vocht met steun van de Stichting Behoud Nederlandse Kermissen uit Oude Niedorp een besluit van burgemeester Jaap Nawijn van Hollands Kroon aan.
    _____________________________________________________

Exploitanten van botswagenbaan staan voor raadsel
    _____________________________________

Laatstgenoemde heeft bepaald dat de botswagenbaan, volgens Jonker- Blokker, 'het kloppend hart van de kermis' niet op de vertrouwde plek op het Kerkplein mag staan.
    .

Hulpdiensten

Dit omdat de brandveiligheid van omliggende (winkel)panden in het geding zou zijn en hulpdiensten met voertuigen niet langs een kant van de attractie kunnen. ,,Bij de opbouw vorig jaar is dat al aangekondigd", stelde gemeentewoordvoerder Frans van der Gragt in de rechtbank.,,Het lijkt me dat er genoeg tijd is geweest om na te denken en actie te ondernemen."

Volgens Arjan Blokker, voorzitter van de belastingsrichting en zwager van de uitbaatster, wordt volgens brandoverslagberekeningen die ook aan de gemeente beschikbaar zijn gesteld aan alle eisen voldaan.

,,Er zou een brandslang onder de baan worden gelegd, de oploop vloer kon 's nachts worden ingeklapt, maar die extra maatregelen hoefden we vorig jaar niet eens meer te nemen, nadat we dat rapport hadden laten zien', zei hij.,,De brandweer kan van drie kanten tot aan de baan rijden. Als de straat negentig meter is afgesloten, is dat nog toereikend om bij een brand te komen. Waar ligt dan de grens?"

De rechter ging na of er alternatieve locaties beschikbaar waren. Op de parkeerplaats bij Aldi mag van de supermarkt geen attractie staan en bij Dekamarkt is geen plaats, omdat daar al drie exploitanten staan. Ruilen met de zweefmolen is ook geen optie, omdat die attractie een grotere draaicirkel heeft dan de botsautobaan breed is.

Spoedoverleg

De rechter deed direct uitspraak. Zij stelde dat, al wordt voldaan aan alle veiligheidseisen, een burgemeester altijd de ruimte heeft om in te grijpen, wanneer die risico's te groot acht.

Na spoedoverleg besloten de exploitanten de kermis in Hippolytushoef af te blazen.

Noordhollands Dagblad

Sam Kooy zei

Nawijn neem gewoon de macht zoals hij dat al vele keren heeft geflikt. Hij trekt zich van niemendal iets aan en trekt uitsluitend zijn "eigen belang".
    Hij legt zijn frustraties, kennelijk in zijn jeugd opgedaan, gebruikmakend van zijn macht, nu neer op de hoofden van de inwoners van Hollandskroon. Daarbij is het 100% duidelijk dat het altijd weer de Wieringers betreft. Typering: machtswellusteling ten koste van anderen.

Bijzonder dat meneer Nawijn wel een vergunning afgeeft net voor de kermis voor een terras van zijn stamcafé. Nu is het opeens een rokersterras als ik de reacties van de exploitanten op Wieringernieuws. Ik gun zowel Jeff als Henk Jan/ Karin hun terras en botsauto baan op het Kerkplein. Nawijn heeft dit eigenhandig geregeld dat dit zo uit de hand loopt. Op Wieringen pruimen ze hem niet, net zoals elders in Hollands Kroon. Laat hem lekker met pensioen gaan, hij veroorzaakt meer schade en ellende voor de bevolking dan dat hij vooruitgang brengt voor het volk. https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2017-125802.html .

Oh deze link vergeten bij de reactie, betreft vergunning terras Stamineke https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2017-125802.html

Niemand heeft hier blijkbaar op gereageerd.

Bakker zei

Zij(D'66???) stelde dat, al wordt voldaan aan alle veiligheidseisen, een burgemeester altijd de ruimte heeft om in te grijpen, wanneer die risico's te groot acht.

Deze dwaas van een rechter stelt dus eigenlijk dat burgers geen rechtszaken meer tegen een gemeente behoeven op te starten omdat de mening van een burgemeester de doorslag geeft. In dit geval heeft Nawijn misschien ruzie met zijn vriendje gehad, dus is chagrijnig geweest zijn en heeft daarom eens lekker die eigenwijze Wieringers dwars willen zitten.
    De inwoners van Hollands Kroon zijn overgeleverd aan de grillen van deze burgemeester die dan ook nog beschermd wordt door de rechter. Hoe veel gekker kan het nog worden?

Deze vrouwelijke rechter stelt de mening van een burgemeester boven de wettelijk voorgeschreven regels en dat is toch wel heel erg merkwaardig.
    Waarschijnlijk heeft ze tijdens haar studie in Leiden teveel de beest uitgehangen en weet ze het allemaal niet meer zo goed.

De EU heeft de mond vol over Polen, maar daar willen ze dit soort rechters kunnen ontslaan. Het wordt tijd dat het in onze democratie ook eens gaat gebeuren, nu zijn dit soort dwazen voor het leven benoemd.

Er is niet één raadslid geweest die over het besluit van burgemeester Nawijn zijn bedenkingen heeft geuit.
    Wat een hielenlikkers zijn dat toch vandaar dat Nawijn zijn ambt in deze gemeente met dergelijke soft bestuurders wil voortzetten.
    En dat terwijl de burgers zich steeds weer dood ergeren aan de leden van de raad en deze dienstdoende burgemeester.