Bedrijven omarmen milieu

• donderdag 27 oktober 2016

• Rotterdam -  Op de Nationale Klimaattop in Rotterdam gisteren geen geitenwollen sokkentypes, maar topmannen in driedelig pak en een trotse VVD-premier.
    Alexander Bakker

Het bedrijfsleven heeft de klimaatrevolutie omarmd en pleit voor meer actie. Tien jaar geleden was het nog onvoorstelbaar bij een klimaatfestijn: tientallen ov-fietsen die een lange stoet bolides met chauffeurs van bewindslieden en kopstukken uit het bedrijfsleven ontmoeten. Binnen, in de voormalige Van Nelle-fabriek, een Hollands vervolg op het klimaatakkoord in Parijs.
    In totaal hebben overheden, bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties plannen om de uitstoot van CO2 met 17,6 megaton terug te dringen. Dat staat gelijk aan de uit-
    ` stoot van zeven miljoen auto's.

Minister-president Rutte zette gisteren de toon door in zijn openingstoespraak het economisch belang te benadrukken. Vol trots verkondigde hij dat Nederlandse bedrijven vooroplopen in de aanpak van klimaatverandering. „Denk eens terug aan het eerste klimaatverdrag van Kyoto uit 1997. Toen stond het bedrijfsleven op de rem. In Parijs was het bedrijfsleven juist een drijvende kracht", aldus de premier.

Mondiaal

Dat doen bedrijven natuurlijk niet alleen om de lieve vrede te bewaren. Het gezonde milieu is big business geworden. De,overheid deelt miljarden euro's aan subsidies uit. Een groeiende groep consumenten wil ook als er meer moet worden betaald - verandering en onze uitvindingen gaan mondiaal over de toonbank. Bovendien kunnen er onder het motto 'goed voor het milieu' hinderlijke regeltjes van tafel worden geveegd.

'Klimaatneutraal vliegen alleen de vogels'

Zo zijn er handtekeningen gezet onder een plan om experimenten toe te staan met vrachtwagens die als een soort treintje over de snelweg gaan rijden. Zulke nieuwigheden gaan veel trager als er geen winst voor het milieu te behalen valt.

Niet voor niets is werkgeversvoorzitter Hans de Boer enthousiast. Hij ziet voor zijn leden 'dé transitie als een gouden kans'. Shell-topvrouw Marjan van Loon haalt op het podium de directeur van Greenpeace links in met een warm pleidooi voor een klimaatwet; een groen Miljardenfonds en een minister van klimaat. Gesteund door 38 andere bedrijven en organisaties.

Wantrouwen

Zo'n wet is eerder al eens voorgesteld door GroenLinks en de PvdA. De oude milieuridder Ferry van Maanen (7o) kan niet wennen aan de zakelijke activisten. Het oude wantrouwen is nog niet helemaal weg: „Ik hoorde de KLM-directeur zeggen dat het in de toekomst mogelijk is om klimaatneutraal te vliegen. Dat klinkt in mijn oren utopisch. Alleen vogels kunnen dat!"

Noordhollands Dagblad