’Iedereen’ vraagt om windmolens

• donderdag 27 oktober 2016
  • Categorie: , ,
  • ZAANSTAD/BEVERWIJK - De druk op de provincie om toch windmolens in het Noordzeekanaalgebied toe te staan is behoorlijk opgevoerd. Samen met 23 andere gemeenten, bedrijven en organisaties vraagt de gemeente Zaanstad om het verbod op meer windenergie te staken.

Door Rob Swart - 26-10-2016,

Het provinciebeleid is slecht voor het milieu, vinden de organisaties. Er kan zeker 125 megawatt windenergie gewonnen worden, genoeg voor 125.000 huishoudens.
    Maar het gebeurt niet omdat de provincie niet meer windturbines wil. Onder de 24 die dat beleid zeggen te betreuren zijn de gemeenten Zaanstad, Amsterdam, Beverwijk en Velsen, grote milieuorganisaties als Greenpeace en stichting Natuur en Milieu en ook bedrijven van naam: Ahold en Havenbedrijf Amsterdam.
    De provincie beschouwt de opdracht van het Rijk om 685 megawatt te produceren tegelijk als maximum. Haarlem beperkt initiatieven verder zoveel als mogelijk is.
    Volgens de 24, die een afschrijft van hun brief aan twee betrokken ministers sturen, is veel geld, tijd en moeite gestoken in plannen voor schone energie die nu liggen te verstoffen. Zij kunnen dat niet uitleggen. ,,Deze projecten zijn volledig getoetst en passen binnen de kaders van de landelijke wetgeving. Indien de bovenwettelijke eisen vervallen kan de bouw van deze windmolens bij wijze van spreken morgen al starten.’’

Vergunning

De coalitie van gemeenten, stichtingen en bedrijven beperkt zich tot het Noordzeekanaalgebied, zodat het landelijk gebied niet aangetast wordt. In Zaanstad zou een windpark kunnen, maar de aanvraag is niet eens ingediend. Voor meer dan tien andere initiatieven is wel vergunning gevraagd, maar die dreigen te stranden.

Noordhollands Dagblad