'Gemeenten lopen risico asielkosten'

• woensdag 2 december 2015
  • Den Helder - Gemeenten met veel asielzoekers binnen de grenzen, zoals Den Helder, krijgen lang niet alle kosten vergoed van het Rijk.
    Arie Booy

Die noodkreet slaakt het blad Binnenlands Bestuur over het tussen Rijk en lokale overheid gesloten bestuursakkoord. Gemeenten zouden in totaal 450 miljoen euro tekort komen op bijstandskosten voor tienduizenden extra vluchtelingen.

Bob Haitsma, wethouder van financiën in Den Helder, was begin deze week van de partij op een congres van de Nederlandse gemeenten over de kwestie. „Daar is uiteraard gesproken over dit bestuursakkoord", bevestigt Haitsma. „Ik vind het een. beetje voorbarig van Binnenlands Bestuur. We behandelen nu deel-1. Begin 2016 wordt verder gesproken over de bijstandskosten als gevolg van dit akkoord. Er zit nog wat in het vat verwacht ik."

Binnenlands Bestuur is het vakblad voor openbaar bestuur en bijzonder goed ingevoerd in de mores van gemeenten, provincies en rijksoverheid. Volgens het blad is nog helemaal niets geregeld voor compensatie van lokale kosten voor onderwijs en volksgezondheid. Den Helder heeft meer dan 250 asielkinderen die onderwijs volgen.

Woordvoerder Florentine de Maar van de gemeente: „Op dit moment is niet goed te zeggen wat dit betekent voor de Helderse schatkist. Dat hangt van veel gegevens af. Naast de bijstand worden ook kosten gemaakt voor onderwijs(huisvesting) en maatschappelijke begeleiding."

NHD

Colleges en Raadsleden in Nederland met asielzoekerscentra hoofdelijk aansprakelijk stellen voor deze ondemocratisch genomen besluiten. De zogenaamde vrijwilligers die met vlaggetjes en poppetjes de hoofdzakelijk jonge manlijke asielzoekers opvangen, mee laten betalen.