Voorzichtige eerste stap Kooypunt gezet

• vrijdag 27 maart 2015
  • Breezand - De provincie, die jaren geleden behoorlijk wat bollengrond in Breezand heeft opgekocht voor de ontwikkeling van regionaal havengebonden bedrijven-terrein Kooypunt, wil nu de eerste hectare daarvan aan Dura Vermeer en De Vries & Van de Wiel doorverkopen voor 193.000 euro.

De grondtransactie met de aannemerscombinatie is noodzakelijk om een nieuw dijklichaam te kunnen realiseren, zodat het vervolgens mogelijk wordt de eerste fase van het 'natte' bedrijventerrein langs het Noordhollands Kanaal aan te leggen.

Het consortium dat Kooyhaven gaat bouwen, betaalt de verschuldigde som van bijna twee ton binnen tien jaar. De provincie is daarmee akkoord gegaan, zodat bouwers genoeg tijd hebben om de dijk om te leggen, de haven te graven en het terrein bouwrijp te maken, voordat kavels aan ondernemers worden uitgegeven.

Kooyhaven moet de drukbezette (offshore)haven van Den Helder circa een halve kilometer extra kaderuimte bieden, nieuwe bedrijven trekken en werkgelegenheid scheppen. Het miljoenenproject behelst de uitgifte van vijftig hectare, die opgeknipt is in vier fasen.

NHD

Overzicht Kooyhaven