Provincie geeft kleine windturbines meer kans

• vrijdag 14 november 2014
  • DEN HAAG - 13-11-2014 - Plannen voor kleinere en stillere windturbines krijgen meer ruimte in Zuid-Holland.

Een meerderheid van Provinciale Staten vind dat dit soort initiatieven positief behandeld moet worden.

Het voorstel voor een proef met alternatieve windenergie komt van de fractie Jansen/Brands. Die reageerde woensdag op alle bezwaren die er nu zijn tegen de plaatsing van enorme windturbines die ook nog eens lawaai maken.

Volgens Statenlid Bart Brands zijn er ontwerpen die minder opvallen, omdat ze kleiner zijn of een dakje hebben. 'Dan krijg je veel meer draagvlak onder de bevolking dan met de conventionele windturbines.'

Verder zou er meer concurrentie ontstaan als er verschillende types windturbines worden geplaatst. Dat zou windenergie goedkoper kunnen maken. De provincie heeft afspraken gemaakt met de rijksoverheid over de hoeveelheid megawatt aan windenergie. Brands denkt dit resultaat beter te halen is als ook kleinere turbines een kans krijgen.

Omroepwest.nl