Statenvragen over veiligheidssituatie reactor Petten

• maandag 20 oktober 2014
  • PETTEN - Statenleden willen opheldering  over de veiligheidssituatie rond NRG.

Door Roel van Leeuwen - 20-10-2014

Statenleden van GroenLinks, PvdA en de Partij voor de Dieren willen van het college van Gedeputeerde Staten van Noord-Holland opheldering over de veiligheidssituatie rond NRG, de exploitant van de kernreactor in Petten.

De Statenleden willen onder meer weten of de provincie op de hoogte is gesteld van de werkelijke reden van het stilleggen vorig jaar oktober van de kernreactor en de productielijn. Ook vragen ze zich af of de provincie op de hoogte is gesteld dat het waarschuwingssysteem dat omwonenden beschermt tegen teveel radioactiviteit een maand lang niet functioneerde in juni.

Daarnaast willen de Statenleden weten of het historisch afval in Petten in 2017 verwijderd zal zijn en vragen ze een oordeel van het college over de onjuiste en onvolledige informatievoorziening door NRG naar de bevolking.

NHD