Kamer eist opheldering

• maandag 20 oktober 2014
  • Petten - Kernreactor Petten stilgelegd na incidenten * Minister Kamp: 'Veiligheid is nooit in het geding geweest'

Roel van Leeuwen tvan.leeuwen@hollandmediacombinatie.nl

Een meerderheid van de partijen in de Tweede Kamer wil dat minister Kamp (Economische Zaken) snel uitlegt wat er nu precies aan de hand is bij de kernreactor in Petten.

Aanleiding is een onderzoek van Brandpunt Reporter en de Volkskrant waaruit bleek dat de reactor vorig jaar gedwongen is stilgelegd door de Kernfysische Dienst vanwege een reeks incidenten waardoor de veiligheid in het geding was. Exploitant NRG maakte eerder nooit de ware reden voor het stilleggen van de reactor bekend.

In een afvaltank bij de reactor werd vorig jaar zo veel uranium gemeten dat een spontane kettingreactie mogelijk was. De meting bleek achteraf niet te kloppen, maar NRG had niet genoeg gedaan om het personeel te beschermen. Bij een ander incident had radioactiviteit kunnen ontsnappen doordat de exploitant onvoorzichtig was.

De Kernfysische Dienst greep vanwege de incidenten in en NRG kreeg 'van het ministerie van economische zaken een hoge voorwaardelijke boete. Een aantal werknemers is ontslagen vanwege het overtreden van 'essentiële' veiligheidsregels. De veiligheidssituatie in Petten is in- middels een stuk beter, reageert de directie. Het personeel is bijgespijkerd over de veiligheidsvoorschriften

PvdA-Kamerlid Jan Vos vindt dat de onveilige situatie rond de reactor niet langer kan worden getolereerd. „Al bijna twaalf jaar ontbreekt er van alles aan de veiligheidscultuur bij de kernreactor in Petten", zegt hij. D66-Kamerlid Stientj e van Veldhoven noemt de situatie 'heel ernstig'. Kamerlid Liesbeth van Tongeren (GroenLinks) wil dat Kamp onmiddellijk in actie komt en de reactor in Petten onder verscherpt toezicht plaatst.

Volgens Kamp is de Tweede Kamer al op de hoogte gebracht. Volgens hem is de veiligheid nooit in het geding geweest. Vrijdag maakte Kamp nog bekend maximaal 82 miljoen te lenen aan ECN (Energieonderzoek Centrum Nederland) en dochterbedrijf NRG om de verouderde reactor nog io jaar open te kunnen houden. Vanaf 2024 gaat de nieuwe onderzoeksreactor Pallas de huidige reactor in Petten vervangen. In Petten wordt ruim 3o procent van het basismateriaal voor medische isotopen gemaakt die wereldwijd worden gebruikt voor de behandeling van kankerpatiënten.

'Veiligheid boven alles'

In een verklaring laat de directie van NRG weten dat er sinds 2013 een nieuw beleid is ontwikkeld en geïmplementeerd. Hierbij staat de focus op veiligheid boven alles, wordt er lering getrokken uit het verleden en is de hele organisatie ingericht op risico-uitsluiting, veiligheidsbeheersing, competenties en deskundigheid. 'Op het gebied van de techniek, het veiligheidssysteem en de 'organisatie stelt NRG de hoogste eisen aan zichzelf. Bij NRG is altijd de randvoorwaarde hierin: we doen het veilig of we doen het niet.'

Volgens de directie is in 2013 een inventarisatie gemaakt van de technische staat van de reactor. Op basis hiervan is een investeringsprogramma ontwikkeld. 'Alle vereiste tijdelijke maatregelen om de installaties weer betrouwbaar in bedrijf te kunnen nemen zijn inmiddels uitgevoerd.' 'Met de getroffen maatregelen is de directie van NRG er van overtuigd dat gedurende de resterende levensduur de nucleaire installaties veilig en betrouwbaar zullen blijven opereren.'

NHD