Landgoed in Anna Paulowna verandert komende jaren

• Categorie: , ,
  • Hollands Kroon - Anna Paulowna -  Ark en uitkijktoren op Hoenderdael
    Lydia Jasper

Niet-alledaagse dieren bij de entree, een ark en educatief centrum. In de landschapsvisie van B4o en Studio Groenburg gaat de komende jaren het een en ander veranderen op Landgoed Hoenderdaell in Anna Paulowna. Dat begint eigenlijk al bij de ingang. 'De toegangsweg wordt een laan van allure, deels langs het water en deels met een nieuwe weg door het bos', valt er te lezen in het document.

Reuzenkangoeroe

De kinderboerderij bij de ingang schuift naar het bosrijke gedeelte en haar plek wordt ingenomen door dieren als reuzenkangoeroe, nandoe en walibi. „Geitjes prikkelen nou eenmaal niet", aldus Robert Kruijff
    van Hoenderdaell. „Dit jaar willen we al beginnen met de toegang. Zo komt er een mooi gemetselde poort en een nieuw parkeerveld."

Ook zal een van de woningen vanaf het park naar de entree verplaatst worden. Het landgoed wordt nog duidelijker in deelgebieden opgesplitst. Van west naar oost ziet het dierenpark er als volgt uit: entree, Waterrijk, Bosrijk, Stichting Leeuw, Tuinenrijk en Savanne. Daarna volgt het natuurgebied. Binnen het Waterrijk is naast de bestaande tropische kas en het apeneiland ruimte voor nieuwe invulling, zoals bijvoorbeeld een gibboneiland, zeeleeuwen- en pinguïnverblijf en een grotere doorloopvolière. Binnen Bosrijk worden de dierenverblijven vergroot en komt een landgoedlaantje, alsmede een nieuw educatief binnenverblijf, houten loopbrug en uitkijktoren.

Safari

De ark krijgt een plekje in de Savanne. Het is een binnenverblijf voor dieren, maar ook een educatief museum. „We hadden hiervoor Johan Huibers benaderd, maar zijn ark ligt nu in Duitsland." Bezoekers kunnen hier op safari; giraffen, struisvogels en andere herbivoren. Kruijff gaat nog in overleg met de ontwerpers en de gemeente Hollands Kroon over de plannen.

___________________________________________
    Bezoekers

Volgens Robert Kruijff trekt landgoed Hoenderdaell
    jaarlijks tussem 150.000 en 200.000 bezoekers. "Twee
    weken geleden hadden we de drukste dag: 1500 man."

____________________________________________

NHD

Wat een positief voornemen deze plannen, een leuk dagje uit waar het heerlijk genieten is...voor jong en oud. Prettige gemoedelijke sfeer en een warm hart voor de dieren die hier een prettig onderkomen hebben. Dagelijks de roofvogelshows en vergeet U niet een bezoekje te brengen aan stichting Leeuw waar men de katachtigen opvangt.