Schagen moet zes miljoen euro bezuinigen

• woensdag 5 juni 2013
  • SCHAGEN - De gemeente Schagen wacht de komende jaren een forse bezuinigingsoperatie.
    ,,Als het beleid nu niet wijzigt, stevenen we vanaf 2018 af op een structureel tekort van zes miljoen euro’’, verklaart financieel wethouder Jan Bouwes, die vandaag de Meerjarenvisie 2014-2018 presenteerde.

De Meerjarenvisie is verdeeld in drie domeinen. Het zwaarst van die drie wordt het sociaal domein getroffen met een bezuinigingstaakstelling van 3,1 miljoen euro. Het economisch domein moet 1,3 miljoen euro inleveren, en het domein 'burger en bestuur' moet het met 1,3 miljoen euro minder gaan doen. Een en ander wordt mede ingegeven doordat gemeenten meer taken krijgen vanuit het Rijk en de provincie waardoor minder geld beschikbaar is.

De komende jaren richt de gemeente Schagen zich daarom op twee pijlers: structureel meer mensen aan het werk en een duurzame zelfredzame samenleving. Wethouder Bouwes: ,,De Meerjarenvisie is geen lijvig rapport, maar een overzichtelijk geheel waarmee de gemeenteraad goed uit de voeten kan. Zij moet verder zelf bepalen hoe de taakstellingen worden uitgevoerd.''

NHD

Dekker zei

Meer mensen aan het werk doe je door het importeren van zeer goedkope arbeidskrachten uit het voormalig oostblok.
    wethouder Bouwes vergeet kennelijk dat de autochtone bevolking door deze ontwikkeling steeds meer buiten het arbeidsproces komt te staan.
    Met de zelfredzame samenleving bedoelt Bouwes waarschijnlijk de illegale windmolens in zijn gemeente die miljoenen aan subsidies opleveren voor zijn vrienden, overigens betaald door diezelfde zelfredzame bevolking.

Wellicht kan de gemeente Schagen nog een proceduretje laten opstarten tegen hun eigen bevolking. Geld zat!