"Zijdewinders zorgen zelf voor veiligheid"

• zondag 19 mei 2013
  • Categorie:
  • ZIJDEWIND - Enkele verontruste inwoners uit Zijdewind hebben zelf voor de hoognodige verlichting gezorgd om het gemis van de onverwachts door de gemeente Hollands Kroon verwijderde lantaarnpalen op te vangen.

Ze proberen doormiddel van Solar Led lampen de veiligheid toch enigszins te waarborgen op het nu beangstigend pik donkere gedeelte van de parallelweg tussen Zijdewind en 't Veld/De Weel.

Zowel de ondernemers Bouwmarkt KARWIJ en Tuincentrum OVERVECHT op de Witte Paal in Schagen konden dit particuliere initiatief bijzonder waarderen en stelden spontaan de benodigde Lampen en materialen gratis beschikbaar.

Het lost de donkerte dan wel niet op maar ter oriëntatie is het een welkome verbetering voor trimmers, fietsers en vooral de jeugd uit het dorp Zijdewind als het donker is. Hoe lang het duurt tot dat er andere maatregelen worden genomen is nog niet duidelijk. De gemeente Hollands Kroon heeft aangegeven dat de straatverlichting vanwege bezuinigingen e.d. niet meer zal worden teruggeplaatst.

In ieder geval is het zeker de bedoeling dat deze Solar Led lampen, die net als de verwijderde lantaarnpalen op circa 30-35 meter afstand van elkaar geplaatst zijn, blijven staan totdat de gevaarlijke situatie is opgelost, mits ze niet worden meegenomen of worden vernield natuurlijk, maar gezien de noodzaak zal de heb- en verniel-zucht waarschijnlijk achterwege blijven. Het risico is te groot om het tot de reconstructie van de
    N 241, zonder verlichting, zo te laten. De Zijdewinders zijn van mening dat je ongemakken beter kan voorkomen dan genezen. En niet als het kalf is verdronken de put wordt gedempt.

Theo Moras.

Th. Moras. zei

Waarom maken de Burgemeester, wethouders en gemeenteraadsleden zich geen zorgen als dit bij inspreken aan allen persoonlijk kenbaar wordt gemaakt.
    Wel zitten ze op het vinkentouw als het woordje AMBTENAAR valt omdat die ambtenaren handelen in opdracht van al deze Dames en Heren zonder enig schuldgevoel heeft men schijt aan de burgers door wie zij gekozen zijn, al was het maar door 40% overigens. Waarschijnlijk weten ze niet eens dat zei ook voor de evt. ongemakken verantwoordelijk zijn

Zulke ondoordachte dingen vinden nu juist net allemaal plaats daar waar de meeste weerstand tegen die ongewenste fusie heeft plaatsgevonden
    Het zal waarschijnlijk wel toevallig zijn maar eerst werden ze in die contreien geconfronteerd met levensgevaarlijke verkeersremmers op die route, vervolgens krijgen ze als het tegen zit een Trafostation in hun maag gesplitst en nu worden er nog weer even enkele zgn. oriëntatie verlichtingspalen verwijderd.Dit om te bezuinigen maar wel ten koste van de verkeersveiligheid.
    En dit alles zonder de Dorpsraad en de burgers hierover te raadplegen of hun mening te vragen.

Hollands Kroon waar de Burgerparticipatie hoog in het vaandel moet komen te staan een groter gedrocht kan je niet aangepraat worden.

Bestuurlijk sterker hete het, vergeet het maar één brok ellende, zeker voor de burgers die bijna in de nieuwe gemeente Schagen wonen. Wat zal hun allemaal nog meer te wachten staan? Wat dat betreft ben ik blij dat ik daar niet gehuisvest ben maar de torenhoge schulden zal iedereen voor opdraaien daar is helaas niet meer aan te ontkomen.