Opmerkelijke advertentie NL Energie: groene stroom is niet groen

• zaterdag 18 mei 2013
  • In paginagrote advertenties in een aantal kranten biecht NL Energie op met groene stroom te sjoemelen.

Niet alleen trekt het bedrijf zelf het boetekleed aan, ook beweert de energieleverancier dat concurrenten eveneens de klant voorliegen.

'In Nederland wordt niet eens genoeg groene stroom opgewekt om te leveren aan iedereen die daar om gevraagd heeft. Bovendien wordt het grootste deel van de in Nederland geproduceerde groene stroom opgewekt uit zogeheten biomassa', schrijft NL

Energie in de advertentie met de kop 'Jokkebrokken'. Daarbij, zo beweert NL Energie, maken energieleveranciers 'hun grijze stroom groen' door bepaalde certificaten 'bijvoorbeeld in Noorwegen te kopen bij waterkrachtcentrales'. De aanschaf van die certificaten kostte de NL Energie omgerekend 1,44 euro per Nederlands gezin dat groene in plaats van grijze stroom van het bedrijf afneemt.

Publieke geheimen

Volgens NL Energie-directeur Harald Swinkels heeft het energiebedrijf de advertenties geplaatst om 'de publieke geheimen rond de energiemarkt te duiden. Ze zijn in lijn met onze nieuwe visie. Onze klanten hebben steeds meer behoefte aan het eerlijke verhaal. De roep om transparantie is de laatste jaren snel toegenomen', zegt de directeur.

Een belangrijk deel van de producten van energieleveranciers worden volgens Swinkels bestempeld als groen, maar zijn dat niet. Hij wijst daarbij vooral naar zijn concurrenten. 'Als NL Energie hebben wij ons nooit geprofileerd als duurzaam, maar als prijsvechter', aldus de directeur.