Schuld HVC groeit tot bijna miljard

• woensdag 13 februari 2013
  • ALKMAAR - Afval- en energiebedrijf HVC te Alkmaar heeft een schuld van bijna 1 miljard euro.

DOOR ED DEKKER

De Alkmaarse onderneming heeft de laatste jaren miljoenen gestoken in windmolens en zonne-energie. De VVD in Noord-Kennemerland vreest een 'financieel debacle'.

Ook andere politieke partijen maken zich ernstig zorgen. De aandeelhouders van het nutsbedrijf zijn 48 gemeenten en zes waterschappen, vooral in Noord-Holland, Zuid-Holland en Fievoland. Het CDA in Enkhuizen heeft het college van b en w vragen gesteld over de 'weinig fibrissante situatie'.

Het verlies van HVC bedroeg in 2011 ruim 11 miljoen euro. „Wij houden ons hart vast voor het resultaat van vorig jaar", aldus VVD-raadslid Rinus Kalverboer van Schermer.

De VVD spreekt van een 'alarmerende toestand'. „Verantwoord voor een bedrijf met een omzet in 2011 van 240 miljoen euro is een schuld van rond een half miljard. Bij de HVC is dat bijna het dubbele", zegt regionaal VVD-woordvoerder Kalverboer. De 66-jarige politicus is al 45 jaar zelfstandig ondernemer.

Goodwill

De HVC kampt met enorme rente- en afschrijvingslasten. Dit gaat om 45 procent van de kosten van het verwerkingsbedrijf. Volgens Kalverboer is een derde verantwoord. Verder zegt hij: „In de cijfers is een bedrag van bijna 27 miljoen euro opgenomen als "goodwill". Vreemd. Dat is alleen om de balans op te poetsen." Liefst 75 miljoen heeft HVC gestoken in windmolenpark Gemini dat 55 kilometer uit de kust van Schiermonnikoog moet komen. HVC heeft een belang van 15 procent in dit project. In Haarlemmermeer is in 2011 een fikse slag geslagen. Met de overname van drie vennootschappen is HVC er eigenaar van drie (toekomstige) windmolenparken.

Ook in 2011 verwierf het bedrijf een belang van 75 procent in Horizon Energy. Dit bedrijf doet in zonne-energieprojecten. Het leed in 2011 800.000 euro verlies. „Stop daarmee", zegt Kalverboer. „HVC moet zich gaan beperken tot de hoofdtaak: Ophalen en verwerken van afval." Dat is HVC niet van plan, reageerde de directie gistermiddag. Er wordt 19 miljoen bezuinigd.

NHD

HVC wordt gerund door veel oud-politici die geen enkele kennis van zaken hebben.
    Als er bovendien eerdaags een regering komt die paal en perk stelt aan de miljarden kostende windenergie projecten dan is de financiele ellende helemaal niet te overzien.
    Wie zal er vervolgens moeten opdraaien voor de tekorten?
    Natuurlijk de burgers weer, de bestuurders blijven buiten schot en kunnen vervolgens elders weer de boel in het honderd laten lopen.
    Als deze regering de boel niet helemaal naar de kl.ten helpt doen de locale politici of oud-politici het wel.

Wat is het probleem ? Ik zie dat niet. Alle gemeenten zijn aandeelhouders van HVC. Het verlies van 1 miljard wordt gedeeld door alle inwoners van die gemeenten. Dat zijn er 3.7 miljoen. De rekensom leert dat dit € 370 euro per inwoner is en een gezin met twee kinderen betaald gewoon hun maandinkomen aan die strop en het probleem is opgelost. Maar zo gat het niet. Het verlies wordt op een sluwe wijze gecompenseerd. Wat dacht u van een jaarlijkse verhoging van de gemeentelijke afvalstoffen heffing.
    Zo gaat het toch met alle tekorten. Neem nu de wooncompagnie Vestia. Verlies van twee miljard. We gaan de huren omhoog gooien roepen onze volksvertegenwoordigers. Hup, weer een maandinkomen van een gezin naar de veroorzakers. Wat is het probleem? Het wordt toch keurig opgelost!
    Mart